Romu Keinänen, Kirkkonummen Huolto ja Parkly pokkasivat Uudenmaan yrityspalkinnot

Yrityspalkinnon 2024 saajat, viisi miestä ja yksi nainen vierekkäin, kunniakirjat ja kukat kädessä.

Kuvassa vasemmalta: Parklyn perustajat Daniel Bumann ja Päivi Raivio, Kirkkonummen Huollon toimitusjohtaja Benjam Kukko ja varatoimitusjohtaja Mika Mynttinen sekä Romu Keinäsen toimitusjohtaja Toni Keinänen.

Uudenmaan liitto kumppaneineen palkitsi Uudenmaan yrityspalkinnon 2024 saajat. Kiertotaloussarjassa voiton vei Romu Keinänen Oy Espoosta, pk-yrityksen sarjassa palkittiin Kirkkonummen Huolto Oy Kirkkonummelta ja startup-sarjan voitti Parkly Oy Helsingistä. Valinnat julkistettiin tiistaina 12. joulukuuta maakuntavaltuuston kokouksessa Helsingissä.

Tällä kertaa palkinnon teemana oli yritysten vastuullisuus ja vaikuttavuus. Palkintoraadin mukaan teema nivoutuu vahvasti kaikkiin nyt palkittuihin yrityksiin.

Kiertotalousyrityksen sarja: Romu Keinänen kehittää kiertotalouskulttuuria Uudellamaalla

Kiertotalousyrityksen sarjan voittaja on metallin kierrätykseen erikoistunut Romu Keinänen. Uudenmaan alueella toimiva perheyritys kerää ja vastaanottaa kaiken kokoista kierrätettävää metalliromua yrityksiltä ja yksityishenkilöltä.

Uusioraaka-aineen yritys toimittaa uudelleen kiertoon niin kotimaan teollisuuden tarpeisiin kuin kansainvälisille markkinoille. Tavoitteena on tehokkaalla kierrätyksellä vähentää luonnonvarojen käyttöä, säästää energiaa ja vaalia ympäristöä.

Palkintoraati arvostaa erityisesti yrityksen intoa olla mukana kehittämässä uusioraaka-aineen kierrätystä ja kiertotalouskulttuuria Uudellamaalla. Tammisaareen valmistui tänä vuonna uusi, moderni kierrätyslaitos.

− Uusi laitos kasvattaa ja tukee toimintaamme Uudellamaalla. Lisäksi sijainti lähellä satamia, omia toimipisteitämme ja asiakkaitamme on logistisesti järkevä, ja minimoi esimerkiksi romun kuljetuksesta koituvia ympäristöpäästöjä, sanoo Romu Keinäsen toimitusjohtaja Toni Keinänen.

Yhtenä yrityksen tulevaisuuden tavoitteena on tarjota entistä tehokkaammin kansainvälisille tehtaille ympäristöystävällisesti tuotettua, erittäin korkealaatuista uusioraaka-ainetta. Romukauppiaaksikin itseään kutsuvan Keinäsen mukaan investoinnit tulevaan kannattavat aina.

Pk-yrityksen sarja: Kirkkonummen Huolto kannustaa asukkaita vastuullisiin valintoihin

Pk-yrityksen sarjan voittaja Kirkkonummen Huolto on asiakkaidensa omistama kiinteistöalan palveluyritys. Pian 50 vuotta täyttävä yritys tarjoaa korkeatasoista isännöintiä, kiinteistönhoitoa ja siivouspalvelua Länsi-Uudellamaalla.

Yritys on kiertotalouden edelläkävijä omalla alallaan. Se kannustaa taloyhtiöitä ja asukkaita vastuullisempiin ratkaisuihin kierrätyksestä ja lajittelusta aina energiatehokkaisiin laitevalintoihin ja lämmitysratkaisuihin asti.

Pitkän historian lisäksi palkintoraadin vakuutti yrityksen laaja verkosto ja palveluketju, jossa uusia innovaatioita ja toimintamalleja kehitetään ja testataan kaiken aikaa.

− Katsomme tulevaisuuteen luottavaisina, sillä asumispalvelujen tarve on edelleen vahvasti kasvussa. Rakennettu ympäristö ja siihen liittyvät palvelut ovat tärkeässä osassa ihmisten omaisuuden säilyttämisessä ja hyvien asumisolosuhteiden tarjoamisessa, sanoo Kirkkonummen Huollon toimitusjohtaja Benjam Kukko.

Palkinto lämmittää Kukkoa, ja on hänen mukaansa osoitus yrityksen tekemän työn tärkeydestä. Tavoitteena on jatkaa hyväksi havaittuja toimintamalleja asiakaskunnan yhä kasvaessa.

Startup-yrityksen sarja: Parkly suunnittelee kestäviä ja viihtyisiä kaupunkitiloja

Startup-yrityksen sarjan voittaja on Parkly, joka luo viihtyisiä ja vehreitä kaupunkitiloja skaalattavilla, modulaarisilla kalusteratkaisuilla. Yritys haluaa olla alusta luovalle yhteistyölle, ja tuoda suunnittelijoiden ja taiteilijoiden avulla lisää väriä ja hauskuutta julkisiin tiloihin.

Parklyn tuotteet on suunniteltu kestävyyden ja kiertotalouden lähtökohdista. Erikokoisia moduuleja on helppo koota ja yhdistellä taskupuistoiksi, kahvilan terasseiksi tai rennoiksi oleskelutiloiksi.

Palkintoraadin vakuutti yrityksen aktiivisuus kaupunkikehityksen kokeiluissa ja keskusteluissa. Kotimaan lisäksi nuori yritys tähyää kansainvälisille markkinoille. Verkostoja on jo esimerkiksi Ranskassa, Portugalissa ja Iso-Britanniassa.

− On ilo auttaa ratkaisullamme kaupunkeja, kuntia ja yrityksiä muuttamaan erilaisia julkisia tiloja viihtyisämmiksi nopeasti ja helposti. Kaupungistuminen ja kaupunkien muutostarve ihmis- ja luontokeskeisemmäksi näkyy kaikkialla, sanoo Parklyn toinen perustaja Päivi Raivio.

Raivion mukaan muotoiluvetoisen yrityksen palkitseminen antaa virtaa Parklyn eteenpäin viemiseen sekä Suomessa että ulkomailla. Muotoilu sekä konkreettinen, positiivinen ja kestävä muutos ovat Parklyn ydintä.

Yritysvalinnoilla on pitkät perinteet

Uudenmaan liitto yhteistyökumppaneineen kannustaa yrittäjyyteen palkitsemalla vuosittain menestyneet yritykset. Yrityspalkinnot on jaettu jo vuodesta 1993 lähtien.

Uusimaalaiset voivat tehdä vuosittain ehdotuksia palkittavista yrityksistä. Valintapäätökset tekee asiantuntijaraati, jossa ovat Uudenmaan liiton lisäksi edustettuina Uudenmaan ELY-keskus, Espoon Yrittäjät ry, Helsingin Yrittäjät ry, Vantaan Yrittäjät ry, Uudenmaan Yrittäjät ry sekä Helsingin seudun kauppakamari.

Raati painottaa valinnassaan yrityksen liikeidean omaperäisyyttä, innovatiivisuutta, hallittua ja kannattavaa kasvua sekä yrityksen vaikutusta seudun työllisyyteen ja tuote- ja palvelutarjontaan.

Katso videoesittely palkituista yrityksistä

Outi Ervasti

Kehittämispäällikkö

Uusimaa-ohjelma, työllisyys- ja elinkeinopolitiikka, Uudenmaan edunvalvonta, AKKE-rahoitus sekä Uudenmaan yrityspalkinto. Aluekehittämisen johtaja Eero Venäläisen varahenkilö.

ElinkeinotPalkinnot