Scandria Alliance -yhteistyö tiivistyy Skandinavian ja Välimeren välisellä liikennekäytävällä

Scandria Alliance -verkoston jäsenkaupunkien ja alueiden edustajat ovat sopineet entistä tiiviimmästä ja laajenevasta yhteistyöstä. Tarkoituksena on vahvistaa Skandinavian ja Välimeren välistä TEN-T-ydinverkkokäytävää eurooppalaisena liikenne- ja aluekehitysakselina. Verkoston yleiskokous pidettiin Berliinissä 2. marraskuuta.

Yleiskokouksen puheenjohtaja ja Brandenburgin liikenneministeri Guido Beermann korosti rajat ylittävän rautatieliikenteen roolia sekä rautatieinfrastruktuurin kehittämistä kestävän alueellisen kasvun ja ilmastonsuojelun edistämiseksi.

Scandria Corridor on nimitys maantieteelliselle käytävälle, joka ulottuu Pohjois-Skandinaviasta Oslon, Helsingin, Tukholman, Berliinin ja Wienin kautta Italiaan Välimerelle. Scandria Alliance on käytävän kaupunkien ja alueiden yhteistyöalusta ilmastoystävällisille ja multimodaalisille liikkumis- ja liikenneratkaisuille.

Kohti ilmastoystävällistä liikkumista, etenkin raiteilla

Vuonna 2019 perustetun allianssin ensimmäisessä yleiskokouksessa julkaistiin yhteinen rautatieliikenteen kehittämisen visio, joka tukee Euroopan komission toimintasuunnitelmaa kansainvälisen rautatieliikenteen, erityisesti rajat ylittävän matkustajaliikenteen, edistämiseksi.

Allianssin puheenjohtaja Beerman korosti, että Scandria Alliance -yhteistyö on malliesimerkki ilmastoystävällisestä liikenteen edistämisestä Euroopassa, ja kunnianhimoisten ilmastotavoitteiden valossa rajat ylittävällä rautatieliikenteellä on tässä tärkeä rooli.

Scandria Alliancen jäsenet haluavat työskennellä entistä intensiivisemmin avatakseen rautateiden mahdollisuudet kestävänä, innovatiivisena ja turvallisena liikennevälineenä.

Uudenmaan puheenvuorossa maakuntajohtaja Ossi Savolainen muistutti, että Uudellemaalle Skandinavia-Välimeri liikennekäytävä on kahdensuuntainen: lännessä edistetään Helsingin ja Turun välistä Tunnin junaa, ja pitkällä aikavälillä myös nopean Itäradan toteuttaminen Pietariin on tärkeää.

Rautatieliikenteen kehittämisen lisäksi Scandria Alliancen jäsenet ovat sitoutuneet edistämään puhtaiden polttoaineiden käyttöönottoa. Tätä tarkoitusta varten valmistellaan parhaillaan yhteistä hanketta.

> Lue lisää Scandria Alliance -verkostosta(Avautuu uuteen ikkunaan, Siirryt toiseen palveluun)

Erityisasiantuntija Sakari Saarinen, puh. 040 637 5934