Syksyn EAKR-hausta rahoitusta 13 Uudenmaan hankkeelle

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) Etelä-Suomen rahoitushaussa oli syksyllä 2023 Uudeltamaalta mukana 30 hanketta. Maakunnan yhteistyöryhmä ja sen sihteeristö esittävät rahoitusta kolmelletoista hankkeelle, joista neljä on usean maakunnan alueella toteutettavia.

Rahoituksen haku oli avoinna elo–syyskuussa viiden maakunnan alueella: Uudellamaalla, Kanta-Hämeessä, Päijät-Hämeessä, Kymenlaaksossa ja Varsinais-Suomessa. Kukin maakunta sai määritellä hakuun omat painotuksensa.

Kaikkiaan tukea oli haettavana yli 12 miljoonaa euroa. Tästä Uudenmaan hankkeille esitetään myönnettäväksi lähes 4,5 miljoonaa euroa.

Uudellamaalla kärjessä tutkimus- ja kehittämistoiminta sekä elinkeinoinnovaatiot

Uudenmaan hakijoita kiinnosti eniten TKI-intensiteetin kasvattamiseen ja elinkeinoelämälähtöisen innovaatiotoiminnan edistämiseen tähtäävä teema. Lähes puolet kaikista hakijoista kehitteli hankkeita tämän teeman ympärillä.

Muut haussa avoinna olleet teemat olivat digitalisaatio, energiatehokkuus ja kiertotalous. Kaikkiin teemoihin saatiin rahoitettavaksi hyviä hankkeita. Monipuolinen hankekattaus vie eteenpäin niin Uusimaa-ohjelman tavoitteita kuin alueen älykkään erikoistumisen painotuksia.

Uudeltamaalta esitetään rahoitettavaksi seuraavia hankkeita:

• 402933 Smart Urban eFly – Älykäs urbaani sähköilmailun ekosysteemi
  • R-01209 FHOT 2.0
  • R -01182 Vaikuttavat verkostot – Yhdessä kestävää eurooppalaista TKI-yhteistyötä
  • R-01254 HELPPI – Vipua ja vauhtia robottiratkaisuilla
  • 402898 Kongressit ja yritystapahtumat innovaatioiden ja kestävyyden moottoreina pääkaupunkiseudulla
  • 402872 AI Regu
  • 403136 Digistä diili tuotantoon
  • 403342 DataLiiKe Datayhteistyöstä uutta liiketoimintaa ja kehittyviä palveluja
  • R-01190 ERKKI – Energiatehokkuuden optimointi haasteellisissa julkisissa kulttuuri- ja vapaa-ajan kiinteistöissä
  • R-01217 Balanssi – Pk-yritykset kestävään kasvuun
  • R-01214 Kaupunkituulivoima – Käyttöönoton edellytykset ja kannattavuus (SMARTCITYWIND)
  • R-01232 SERkut – Sähkö- ja elektroniikkalaiteromut kiertoon uusilla toimintatavoilla
  • 402906 Kiviruukista kiertotalouden keskittymä

– Olemme olleet yhteydessä kaikkiin rahoitettavaksi esitettäviin hankkeisiin ja rahoitusneuvottelut ovat hyvässä vauhdissa. Kilpailu rahoituksesta oli kovaa, ja myös potentiaalisesti hyviä hankkeita jäi valitettavasti ilman rahoitusta. Kannustan hakijoita mukaan tammikuun lopussa avautuvalle seuraavalle hakukierrokselle, sanoo eritysasiantuntija Hanna Laaksonen Uudenmaan liitosta.

Hanna Laaksonen

Erityisasiantuntija

EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelman hankkeiden rahoitus, ekosysteemisopimukset

Rahoitus