Haku Euroopan aluekehitysrahastosta avautuu 30.1. – Osallistu Teams-infoihin

Sinisellä pohjalla piiroskuvia, esimerkiksi idealamppua pitelevä käsi, kerrostalo ja puita.

Uudenmaan liitto avaa tammikuun lopussa Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoitushaun viidessä Etelä-Suomen maakunnassa. Mukana ovat Hämeen, Kymenlaakson, Päijät-Hämeen, Uudenmaan ja Varsinais-Suomen maakunnat.

Rahoitushaku on avoinna 30.1.–1.3.2024. Hakua koskeva ilmoitus julkaistaan EURA 2021 -järjestelmässä viimeistään haun avautumispäivänä.

Rahoitusta ohjaa Euroopan unionin alue- ja rakennepolitiikan kansallinen ohjelma Uudistuva ja osaava Suomi 2021−2027(Siirryt toiseen palveluun) sekä kunkin maakunnan oma maakuntaohjelma ja älykkään erikoistumisen painopisteet sekä muut ohjelma-asiakirjat.

Hakuinfot

Järjestämme tammi–helmikuussa neljä hakuinfoa. Näissä esittelemme haun painopisteitä ja annamme ohjeita ja vinkkejä hankehakemuksen laatimiseen. Tilaisuudet järjestetään Teams-webinaareina, ja niihin ei tarvitse ilmoittautua ennalta.

Hakuinfot pidetään 30.1., 1.2., 2.2. ja 6.2. Hakuinfojen tarkemmat ajankohdat ja esiteltävät aiheet löytyvät rakennerahastojen verkkopalvelusta, sekä linkit, joista pääset liittymään Teams-tapahtumiin.

Uusimaalaisten hakijoiden kannattaa tutustua tarkkaan maakunnan omiin hakupainotuksiin

Uudellamaalla rahoitettavaksi haetaan hankkeita, jotka tukevat alueen vihreää siirtymää sekä toteuttavat Uusimaa-ohjelmaa, Hiilineutraali Uusimaa -tiekarttaa sekä Uudenmaan älykkään erikoistumisen strategiaa. ​Hankkeiden on myös hyvä edistää uusmaalaisten toimijoiden kehitys- ja innovaatioyhteistyötä.​

Rahoitettavassa hankkeessa tulee viedä eteenpäin ainakin yhtä Uusimaa-ohjelman kolmesta painopisteistä: Ympäristöviisas Uusimaa, Menestyvä Uusimaa ja Onnellisten Uusimaa. ​

Tavoitteena on myös useiden maakuntien yhteishankkeet, jotka edistävät suomalaisten osallistumista tärkeimpiin EU:n ohjelmiin.​