Tulevaisuustutka 2.3.: Ympäristö muutoksessa – Mitä sääntelyä on tulossa EU:sta ja maailmalta?

Oranssi tausta, jonka keskellä ympyrä. Ympyrän päällä valkoinen vino palkki, jossa lukee Tulevaisuustutka.

Uudellamaalla luontokadon, ilmastonmuutoksen hillinnän ja vihreän siirtymän kysymykset ovat erittäin ajankohtaisia kuntien ja maakuntien kehittämistyössä. Kansainvälisesti tapahtuu paljon ja tietoa tarvitaan laajasti, jotta työtä voidaan suunnata oikein ja vaikuttavasti. Näihin kysymyksiin liittyy vahvasti myös talous.

Tulevaisuustutka-webinaarissa torstaina 2.3.2023 klo 8.15–9.15 keskitytään kansainväliseen ympäristösääntelyyn ja sen vaikutuksiin Uudellamaalla. Sääntelyllä halutaan muun muassa turvata luonnon monimuotoisuutta ja hillitä ilmastonmuutosta.

Kansainvälisestä lainsäädännöstä seuraa velvoitteita valtioille, alueille ja kunnille, ja niiden roolia avataan Tulevaisuustutkassa. Teema koskee meitä kaikkia, kaikkien hyvinvointia ja kaikkien tulevaisuutta. Ympäristöministeriöstä valtiosihteeri Terhi Lehtonen pitää puheenvuoron globaalista ja EU-tason ympäristölainsäädännöstä. Vihreän siirtymän rahoituksesta kertoo finanssineuvos Pekka Morén valtionvarainministeriöstä.

Euroopan unionissa valmisteilla olevan luonnon ennallistamisen asetuksen haasteista Uudenmaan näkökulmasta kertoo kaavoituspäällikkö Ilona Mansikka Uudenmaan liitosta. Tilaisuuden juontaa Uudenmaan liiton johtava ilmastoasiantuntija Pia Tynys.

Tulevaisuustutka-webinaarisarjassa ennakoidaan globaaleja muutosvoimia ja niiden vaikutuksia Uudellemaalle. Uudenmaan liiton järjestämät Tulevaisuustutka-webinaarit ovat avoimia kaikille maakunnan tulevaisuudesta kiinnostuneille.

Tilaisuuteen ei tarvitse ilmoittautua etukäteen. Tilaisuuden tallenne julkaistaan Uudenmaan liiton Youtube-tilillä(Siirryt toiseen palveluun).