Tulevaisuustutka-webinaarissa 27.4. teemana oli Uudenmaan kunnat ja Ukrainan pakolaiset

Oranssi tausta, jonka keskellä ympyrä. Ympyrän päällä valkoinen vino palkki, jossa lukee Tulevaisuustutka.

Tulevaisuustutka-webinaarisarjassa ennakoidaan globaaleja muutosvoimia ja niiden vaikutuksia Uudellemaalle. Tulevaisuustutka-webinaari keskittyi Uudenmaan kuntiin ja Ukrainan pakolaisiin keskiviikkona 27.4.

Ukrainan sodan takia jo yli 4,5 miljoonaa ukrainalaista on jättänyt kotimaansa ja määrä on kasvussa. Suomeen on arvioitu tulevan noin 80 000 ukrainalaista maahantulijaa, joista suuri osa sijoittuu Uudellemaalle.

Maahanmuuttotyön päällikkö Erja Reinikainen Suomen Punaisesta Rististä kertoi Ukrainasta paenneiden tilanteesta ja vaikutuksista Punaisen ristin näkökulmasta.

Tilaisuudessa englanninkielisen puheenvuoron piti Main Help Center Coordinator Anastasia Koptsyuk Ukrainalaisten Yhdistys Suomessa ry:stä, joka tarjoaa apua Suomeen saapuville ukrainalaisille. Hänen puheenvuoronsa otsikko oli: ”Help Center for Ukrainians in Helsinki, its impact and operations.” Tilaisuuden puheenjohtajana toimi Uudenmaan liiton viestintäjohtaja Inka Kanerva.

Tulevaisuustutka-webinaarit ovat avoimia kaikille maakunnan tulevaisuudesta kiinnostuneille.

Seuraava Tulevaisuustutka käsittelee talousvaikutuksia

Ukrainan sodalla on laajat ja kauaskantoiset vaikutukset, jotka heijastuvat Uudellamaallakin eri aloille. Myös tulevissa Tulevaisuustutka-webinaareissa tarkastellaan sodan vaikutuksia eri näkökulmista. Keskiviikkona 25.5. klo 8.15–9.15 Tulevaisuustutkan teemana on Ukrainan sodan talousvaikutukset Uuteenmaahan.

Lisätietoja Tulevaisuustutka-tapahtumista:

Rosa Tuomi