Artikkeli

Tyttöjen päivä kannusti teknologian ja luonnontieteiden pariin

Kaksi naista istuu sohvalla ja heitä kuvataan kameralla. Etualalla mies.

Uudenmaan liitto esitteli toimintaansa ja asiantuntijoitaan tyttöjen päivän etätapahtumassa. Liiton järjestämä ohjelma innosti nuoria, ja liitto saikin kouluilta kiitosta panostuksestaan.

Kansainvälistä tyttöjen päivää, joka on YK:n julistama vuosipäivä, vietettiin maanantaina 11.10.2021. Uudenmaan liitto oli mukana Pääkaupunkiseudun soroptimistien järjestämässä tyttöjen päivän etätapahtumassa, jossa haluttiin kannustaa tyttöjä hakeutumaan teknologian ja luonnontieteiden aloille.

Tapahtumassa oli mukana 44 kahdeksasluokkalaisten ryhmää 22 koulusta pääasiassa pääkaupunkiseudulta. Osa ryhmistä osallistui etätyöpajaan, kun taas toiset pääsivät tutustumaan kaupunkisuunnitteluun, kaavoitukseen ja Uudenmaan liittoon virtuaalisella ständillä.

Asiantuntijoiden työ ja liiton toiminta kiinnostivat nuoria

Ständillä oppilaat tutustuivat kaupunkisuunnitteluun ja maakuntakaavoitukseen sekä suunnittelijan työhön. Kaavoituspäällikkö Ilona Mansikka ja erityisasiantuntija Suvi Silvennoinen kertoivat työstään sekä siitä, miten päätyivät omalle alalleen ja töihin Uudenmaan liittoon.

Oppilaille esiteltiin myös maakuntakaavaa piirrosvideon muodossa. Lisäksi heillä oli mahdollisuus katsoa liiton asiantuntijoista lyhyitä haastatteluvideoita, joilla he kertoivat muun muassa työnsä parhaista puolista ja vaikutuksesta nuorten elämään. Ständillä koululaiset myös innostuivat kyselemään lisää liiton toiminnasta.

Visailut innostivat pohdintaan ja mielipiteiden ilmaisuun

Työpajoissa Uudenmaan liiton asiantuntijat avasivat kaupunkisuunnittelun ja ilmastonmuutoksen torjunnan tärkeitä kysymyksiä tietokilpailun kautta. Oppilasryhmät pääsivät vastaamaan visailu- ja mielipidekysymyksiin netissä Kahoot-pelialustalla. Pelillistäminen sai nuoret osallistumaan aktiivisesti liiton toiminnan ja Uudenmaan faktojen pohdintaan.

Tyttöjen päivä sujui kokonaisuudessaan hienosti, ja Uudenmaan liiton asiantuntijat pääsivät kokeilemaan uudenlaista nuorille suunnattua viestintää. Myös videoiden tekemistä ja liiton uutta studiotilaa päästiin hyödyntämään projektissa. Työpaja ja ständi saivat osallistuneilta kouluilta erinomaisen vastaanoton ja kiitosta.