Uudellamaalla esitetään rahoitettavaksi neljäätoista EAKR-hanketta

Sinisellä pohjalla käsi, joka pitelee idealamppua sekä teksti Uudistuva ja osaava Suomi 2021-2027. EU-lippulogo ja teksti Euroopan unionin osarahoittama.

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) Etelä-Suomen hankehakuun saatiin Uudeltamaalta 22 hankehakemusta. Uudenmaan maakunnan yhteistyöryhmä ja sen sihteeristö esittävät rahoitettavaksi neljäätoista hanketta, joista kahdeksan koskee pelkästään Uuttamaata ja kuudessa on mukana myös muita maakuntia.

Haku oli avoinna touko–kesäkuussa viiden maakunnan alueella: Uudellamaalla, Kanta-Hämeessä, Päijät-Hämeessä, Kymenlaaksossa ja Varsinais-Suomessa.

– Rahoituskauden ensimmäiseen hakuun saapui hakemuksia monesta eri teemasta ja niiden hankevalikoima on mielenkiintoinen ja laaja, kertoo Uudenmaan liiton erityisasiantuntija Hanna Laaksonen.

Uudeltamaalta esitetään rahoitettavaksi seuraavia hankkeita:

Seuraavaksi Uudenmaan liitto käynnistää täsmentävät rahoitusneuvottelut rahoitettavaksi esitettävien hankkeiden kanssa. Juridisia rahoituspäätöksiä päästään tekemään EURA 2021 -järjestelmässä aikaisintaan marraskuun alkupuolella.

– Tulemme olemaan yhteydessä hankkeisiin ja kutsumaan kustakin hankkeesta edustajat neuvotteluihin, Laaksonen lupaa.

Erityistavoitteen 1.1 TKI-hankkeiden osalta kilpailu rahoituksesta oli erittäin kovaa, ja moni hyvä hakemus jäi valitettavasti vaille rahoitusta.

– Uusia hakuja on avautumassa taas lähiaikoina, joten kannustamme tuen hakijoita huomioimaan hankkeista annetun arvioinnin ja mahdollisesti hakemaan uudelleen seuraavassa haussa, Laaksonen sanoo.

Päätöskokousten aineistot:

Hanna Laaksonen

Erityisasiantuntija

EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelman hankkeiden rahoitus, ekosysteemisopimukset