Uudellamaalla luonto on kaikkialla lähellä – ja nyt entistä helpommin löydettävissä

Ihminen kävelee metsässä reppu selässä.

Uudistetulle Uuvi.fi-sivustolle on koottu lähes sata ulkoilukohdetta Uudeltamaalta. Sivusto sisältää kattavat tiedot kohteista, ja täydentyy koko ajan. Uudenmaan liitto on mukana kehittämässä palvelua.

Koronapandemian aikana luonnossa liikkumisen merkitys on korostunut entisestään, ja ulkoilun pariin on löytänyt paljon myös uusia tulijoita. Yhteistyössä eri toimijoiden kanssa uudistettu Uuvi.fi-sivusto on luotu palvelemaan erilaisia ulkoilusta kiinnostuneita ihmisiä sekä helpottamaan monien eri kohteiden löydettävyyttä Uudellamaalla.

Uudellamaalla jopa suurimmissa kaupungeissa lähin yli puolen hehtaarin viheralue on aina vain noin 300 metrin päässä ja laajempi luontokohde löytyy noin varttitunnin matkan päästä. Lyhytkin piipahdus luonnossa tarjoaa hyvinvointia, elvyttää ja auttaa palautumaan stressistä.

− Palvelun kehittäminen perustuu jo pitkään jatkuneeseen kuntatoimijoiden, Metsähallituksen ja Uuvin yhteistyöhön. Toivomme, että palvelu antaa uusia ideoita luonnossa virkistäytymiseen niin alueen asukkaille kuin täällä vieraileville, sanoo suunnittelija Jouni Suominen Uudenmaan liitosta.

Uudenmaan ulkoilukohteet kootusti kartalla

Ulkoilua voi harrastaa erilaisilla alueilla, kuten virkistysalueilla sekä kansallispuistoissa ja muilla luonnonsuojelualueilla. Vallitsevan ulkoilubuumin aikana monet tunnetuimmista luontokohteista kärsivät ruuhkaisuudesta. Moni kaipaisikin kipeästi ideoita ja inspiraatiota vaihtoehtoisista ulkoilukohteista. Tiedot kohteista ja niiden palveluista ovat hajanaisia, ja niitä on usein hämmästyttävän vaikeaa löytää.

Tilannetta helpottaakseen ulkoilukohteita ylläpitävät tahot ovat koonneet yhteistyössä tietoja kohteistaan Uuvi.fi-sivustolle. Mukana yhteistyössä ovat Espoo, Helsinki, Kirkkonummi, Sipoo, Vantaa, Vihti sekä Metsähallitus ja Uudenmaan virkistysalueyhdistys Uuvi.

Uuvi.fi-sivustolle koottujen lähes sadan virkistysalueen joukosta löytyy niin sisämaan metsiä ja järviä kuin kalliosaaria ja hiekkarantoja meren ääreltä. Alueet erilaisine palveluineen sopivat monenlaiseen ulkoiluun ja tekemiseen, makkaranpaistosta maastopyöräilyyn. Sivusto elää ja täydentyy koko ajan, kun sinne kootaan lisää kohteita ja palveluita.

Löydä oma polkusi Uuvi.fi-sivuston kautta

Lähtökohta Uuvi.fi-sivuston kehittämisessä on ollut tarjota tietoa ulkoilukohteista helposti ja kootusti yhdessä paikassa. Sivusto toimii apuna niin ulkoilukohteisiin tutustumisessa, paikalle pääsemisessä kuin myös maastossa liikkumisessa. Kohteista kerrotaan sekä sanoin, kuvin että kartan avulla. Sivuston kautta kävijä saa tietoa kohteessa toimimisesta, säännöistä sekä tiedon mahdollisesti voimassa olevasta metsäpalovaroituksesta.

”Uskomme, että ulkoiluretken onnistumisen kannalta merkitykselliset tiedot löytyvät nyt entistä mutkattomammin, oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa. Toivottavasti tämä innostaa ihmisiä tutustumaan myös uusiin kohteisiin.” sanoo Uuvin erikoissuunnittelija Silva Sallamaa.

Uuvi.fi-sivustoa ylläpitää Uudenmaan virkistysalueyhdistys Uuvi, jonka toiminnan tarkoituksena on turvata ja kehittää mahdollisuuksia luonnossa virkistäytymiseen, ulkoiluun ja luontoliikuntaan. Sivuston kehittämisessä on mukana myös Uudenmaan liitto.

Erikoissuunnittelija Silva Sallamaa, Uudenmaan virkistysalueyhdistys Uuvi, puh. 050 373 7450, silva.sallamaa@uuvi.fi

Jouni Suominen

Erityisasiantuntija

Maakuntakaavan seuranta, MAL-seuranta (Kuuma-kunnat). Kaavoituksen aluevastuu: Espoo, Helsinki, Kauniainen, Vantaa