Uudenmaan liitto ja alueen kunnat eivät hyväksy lisäleikkauksia kuntien valtionosuuksiin

Pelinappuloita, joiden välillä menee nuolia.

Uudenmaan liitto ja Uudenmaan kuntajohtajat pitävät kohtuuttomana täysin odottamatta tullutta lisäleikkausta kuntien valtionosuuksiin. Vaikka leikkaus jaksotettaisiinkin usealle vuodelle, se on valtava vähennys kunnille, joiden valtionosuusrahoitusta on jo valmiiksi leikattu.

Uudenmaan kuntien osalta leikkaustarve on lähes 140 miljoonaa euroa, joten Uudellemaalle ollaan jälleen siirtämässä merkittävää osaa kansallisesta rahoitusvastuusta. Näin merkittävä leikkaus merkitsisi Uudenmaan kunnille vääjäämättä säästöjä esimerkiksi sivistyspalveluista, työllisyyden ja elinvoiman edistämisestä sekä korottaisi tulo- ja kiinteistöverotusta entisestään samalla, kun alueella on pidettävä huolta kasvun edellytyksistä koko Suomelle.

– Toivottavasti tämänkaltaisia yllätyksiä ei enää tulevaisuudessa tule. On enemmän kuin suotavaa, että asioista käydään jatkossa ennakoivasti keskusteluja yhteisessä pöydässä. Kuntiin kohdistuvan vaikutuksen lisäksi olisi ollut myös alueen näkökulmasta tähdellistä tietää, miten ilmoitetut kustannussiirrot vaikuttavat hyvinvointialueiden talouteen ja tarvittaviin säästötoimenpiteisiin. Toivottavasti aikalisä käytetään vakavaan harkintaan, kommentoi Uudenmaan vs. maakuntajohtaja Tuija Telén.

Tuija Telén

Mikäli lisäleikkauksiin päädytään lähivuosina, ne tulee tehdä kuntien valtionosuuksien näkökulmasta kustannusneutraalisti. Tämä tarkoittaa, että valtion tulee kattaa kunnille mahdolliset valtionosuuden lisäleikkaustarpeet.

Valtiovarainministeriö ilmoitti perjantaina 17.11. kunnille kohdistuvista vuoden 2024 valtionosuuksien lisäleikkauksista. Kuntakentälle täysin yllätyksenä tulleet ja pysyviksi ilmoitetut leikkaukset perustuvat tarkentuneisiin hyvinvointialueiden kustannusten siirtolaskelmiin. Leikkauksista kerrottiin hetkellä, jolloin kaikki kunnat olivat jo päättäneet vuoden 2024 verotuksestaan ja kuntien talousarviovalmistelut ovat jo valmiit tai loppusuoralla.

Maanantaina 20.11. valtiovarainministeriö kertoi, että vähennys valtionosuuksiin jaksotetaankin vuosille 2025–2027. Keskiviikkoaamuna 22.11. ministeriö järjesti Teams-infon, jossa lisäleikkauksen syitä avattiin. Uudenmaan kuntajohtajat eivät vakuuttuneet ministeriön selostuksesta.

Tuija Telén

Maakuntajohtaja

Liiton toiminnan, talouden ja hallinnon johtaminen, asioiden valmistelu maakuntahallituksen päätettäväksi.

Palvelee myös ruotsiksi

Tapaamisvaraukset: assistentti Hanne Koljonen, puh. +358 40 552 3152