Artikkeli

Viron Harjun alue- ja kuntajohtajat vierailivat Uudellamaalla

Viron Harjun alueen delegaatio ryhmäkuvassa.

Kolmisenkymmentä Viron Harjun alueen kuntapäättäjää ja aluetoimijaa vieraili Uudellamaalla 10.–11. toukokuuta. Suomenlahden toiselta puolelta saapunutta delegaatiota johti Harjun kuntien liiton toimitusjohtaja Andre Sepp. Helsingin lisäksi käyntikohteita olivat Hyvinkää ja Nurmijärvi sekä Vantaan Aviapolis.

Vieraita kiinnostivat erityisesti Uudenmaan kiertotalouslaakso, energia- ja ilmastoasiat sekä varautumiskysymykset. Myös maakuntatason hallinto ja suomalaisten kuntien tehtävät sekä hyvinvointialueiden rahoitusmalli herättivät keskustelua.

– Koronan jälkeen on taas hyvä palata keskustelemaan molemmille alueille tärkeistä teemoista, etsiä ratkaisuja ja ottaa toisiltamme oppia yhteisten haasteiden edessä. Näen, että etenkin liikenneratkaisuissa meillä täällä Euroopan perällä on hyvä tehdä yhteistyötä, sanoi maakuntajohtaja Ossi Savolainen.

Etenkin liikenneratkaisuissa meillä täällä Euroopan perällä on hyvä tehdä yhteistyötä.

Uudenmaan liitto ja Harjun kuntien liitto ovat vahvistaneet yhteistyötään allekirjoittamalla viime vuoden lopussa aiesopimuksen. Tavoitteena on lisätä molempien alueiden kansainvälistä vetovoimaa ja parantaa saavutettavuutta, sekä integroida alueet tiiviimmin yhteen.

Yhteistyön pääteemoiksi on sovittu alueiden innovaatioekosysteemien integraation, liikkumisratkaisujen edistämisen, ilmasto- ja kestävyysratkaisujen sekä resilienssin ja väestönsuojelun kysymykset.

Kahden päivän vierailuohjelma

Pasilassa Uudenmaan liiton toimistolla alkanut vierailu jatkui tutustumiskäynnillä Hakaniemessä sijaitsevaan Merihaan väestönsuojaan, joka on tarkoitettu 6 000 ihmisen käyttöön ja on suunniteltu kestämään jopa ydinräjähdyksestä aiheutuvan paineaallon.

Vierailua Hyvinkäällä isännöivät kaupunginjohtaja Johanna Luukkonen ja talousjohtaja Markus Peevo. Maakuntajohtaja Savolainen kertoi virolaisille vieraille Uudenmaan kuntien kansallisen edunvalvonnan teemoista. Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen hallituksen puheenjohtaja Helinä Perttu ja pelastuspäällikkö Jussi Rahikainen puolestaan esittelivät Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen toimintaa ja organisaatiota ja kertoivat hyvinvointialueuudistuksesta.

Virolaiset yöpyivät Hyvinkäällä, ja toisena päivänä tutustumismatka jatkui Nurmijärvelle. Kunnanjohtaja Outi Mäkelä otti vieraat lämpimästi vastaan ja kertoi kunnan tulevaisuuden näkymistä ja elinvoimapolitiikasta. Kunnan työpaikkaomavaraisuus ja kaavoitusasiat sekä kuntastrategiat kiinnostivat. Vieraat saivat myös tutustua kirkonkylän kirjastoon ja Aleksis Kiven tuotantoon.

Nurmijärveltä lähdettyä seurue piipahti vielä Vantaan Aviapoliksessa projektipäällikkö Ulla Ruuskasen johdolla.

Andre Sepp ojentaa vierailijoilta lahjan Outi Mäkelälle.

Toimintasuunnitelma tarkentamaan aiesopimusta

Alueiden kesken solmitun aiesopimuksen pohjalta ollaan parhaillaan laatimassa toimintasuunnitelmaa, jossa määritellään yhteisiä konkreettisia toimia. Tavoitteena on keskittyä kokemusten ja tiedon vaihtoon sekä yhteisiin hankkeisiin. Sopijapuolet kannustavat myös alueidensa kuntia ja muita toimijoita keskinäiseen yhteistyöhön.

Kahden pääkaupunkimaakunnan välillä on runsaasti yhteisiä intressejä edistettävänä.

Yhteistyöhankkeisiin pyritään saamaan mukaan myös molempien valtioiden pääkaupungit sekä valtionhallintoa.

– Vierailu oli hyvä alku yhteistyön kehittämiselle ja toisiltamme oppimiselle. Kahden pääkaupunkimaakunnan välillä on runsaasti yhteisiä intressejä edistettävänä, korosti Sepp.

Janne Tamminen

Erityisasiantuntija

Kansainväliset verkostot, Uudenmaan vaalien valmistelutoimikunta

Palvelee myös ruotsiksi