Artikkeli

Yrityspalkintomme napannut IOTOI valjasti kaukolämpöverkon hyödyntämään hukkalämpöä

IOTOI:n toimitusjohtaja Johnny Holmström pitää kiitospuhetta palkitsemisen jälkeen

Toimitusjohtaja Johnny Holmström vastaanotti Uudenmaan yrityspalkinnon Maakuntaparlamentissa.

Startup-yritys IOTOI on voittanut Uudenmaan yrityspalkinnon 2023 startup-kategoriassa. IOTOI on kehittänyt innovatiivisen ratkaisun, jossa kaukolämmön hukkalämpöä voidaan käyttää lämmitysenergiana nykyisessä kaukolämpöverkossa.

Kaukolämpöverkon hyödyntämätön voimavara

Kaukolämpöverkko käsittää kaksi erillistä verkkoa. On menopuoli, joka vie lämmön voimalaitokselta kiinteistöihin. Paluupuoli taas palauttaa veden voimalaitokselle. Normaalisti paluupuolen ainoa tehtävä on palauttaa viileämpi vesi, ja paluuverkko on siten suljettu kiinteistöiltä.

Palautuva vesi on kuitenkin edelleen noin 40-asteista, ja IOTOI halusi näyttää, että 40-asteinenkin vesi riittää lämmitykseen, joten viime vuoden syksyllä Porvoon keskuskoulu kytkettiin kaukolämpöverkon paluupuoleen. Kokeilu tuntui tulikokeelta kiinteistön suuren koon vuoksi; jos ratkaisu toimisi isossa julkisessa kiinteistössä, se toimisi muuallakin.

– Energiayhtiöt olivat varovaisen kiinnostuneita ideasta heti alkuun. Silloin meillä ei kuitenkaan vielä ollut konkreettista näyttöä ratkaisun toimivuudesta, kertoo IOTOI:n toimitusjohtaja Johnny Holmström.

Alkuperäisestä ideasta poiketen IOTOI sai hankkeeseen mukaan myös Enston teollisuuslaitoksen, joka kytkettiin myös paluuputkeen. Monet teollisuuslaitokset, ruokakaupat sekä jää- ja uimahallit tuottavat hukkalämpöä, jota ei pystytä hyödyntämään. Esimerkiksi Enston teollisuuslaitoksen tuottaman hukkalämmön avulla vesi voidaan lämmittää 60-asteiseksi.

– 60-asteista vettä, jonka lämpö ei perustu polttoon mitenkään. Pelkkää plussaa, hehkuttaa Holmström.

Hän jatkaa, että heiltä on välillä kysytty, miksei teollisuuslaitoksia voisi kytkeä suoraan kaukolämpöverkon menopuoleen.

– Kaukolämmön voimalaitoksen tuottama vesi on noin 100-asteista, eli 60-asteisella vedellä olisi käänteinen vaikutus – se viilentäisi menopuolen lämpöä.

Pitkällä tähtäimellä vihreämpi, eli energiatehokkaampi ratkaisu tulee edullisemmaksi. Energiakriisin myötä kaukolämpöverkon uudistaminen on ajankohtainen aihe Suomessa ja kansainvälisesti.

Hyöty myös käyttäjälle

IOTOI halusi varmistaa, että myös koulu hyötyisi kokeilusta. Kouluun asennettiin sensoreita, joiden avulla lämmitysjärjestelmää pystyisi ohjaamaan ja optimoimaan. Itse järjestelmä pysyi samana, sensorit ainoastaan mittaavat ja ohjaavat kiinteistön nykyistä lämmitys- ja ilmanvaihtojärjestelmää.

Sensorit aistivat esimerkiksi ihmisten läsnäolon aiheuttaman lämmön, jolloin lämmitys hidastuu. Koulu kuluttikin viime talvena noin 40 prosenttia vähemmän energiaa lämmitykseen kuin aiemmin. IOTOI on pystynyt luomaan tehokkuutta sekä energiantuotannon että -kulutuksen ratkaisuihin.

Kaukolämmön merkitystä ei sovi unohtaa

Energia-alalla vihreä siirtymä on sinänsä palkitsevaa, mutta pitkällä tähtäimellä vihreämpi, eli energiatehokkaampi ratkaisu tulee myös edullisemmaksi. Energiakriisin myötä kaukolämpöverkon uudistaminen on ajankohtainen aihe Suomessa ja kansainvälisesti.

Kaukolämpö on Pohjois-Euroopan ja Baltian ylivoimaisesti suosituin lämmitysmuoto, joten siitä sietää pitää huolta.

– Kun puhutaan uusista energiaratkaisuista, kaukolämpö ei ehkä ole samalla tavalla seksikästä kuin vaikka aurinkopaneelit tai tuulivoima, mutta sitä ei missään nimessä sovi unohtaa. Siihen on investoitu miljoonia, jopa miljardeja vuosien saatossa, muistuttaa Holmström.

Innovaatio on siis ainakin teoriassa skaalautuva, ja kasvu mahdollinen. Holmström ei kuitenkaan vielä halua hoppuilla.

– Startup-yrityksenä askel kansainvälistymiseen on valtava, ja lisäksi joka maan kaukolämpöverkko on hieman erilainen.

Porvoossa hyvät puitteet kokeilulle

IOTOI haluaa myös nostaa hattua Porvoon energialle. Holmströmin mukaan energiayhtiö on jo pitkään panostanut vihreään siirtymään ja luonut ihanteellisen ympäristön tämäntyyppisille kokeiluille ja uusille innovaatioille.

Suomessa on paljon hyviä ideoita ja paljon teknistä osaamista, mutta startupin perustaminen vaatii rohkeutta ja riskinottoa. Jokainen innovaatio voi epäonnistua. Ilman rahoitusta valtaosa innovaatioista jäisi toteutumatta.

– Onneksi Suomessa tämäntyyppisille innovaatioille on mahdollista hakea rahoitusta, jotta pääsee alkuun, Holmström toteaa ja kiittää omalta osaltaan Business Finlandin myöntämää avustusta IOTOI:lle.

Uudenmaan yrityspalkinnossa kolme sarjaa

Uudenmaan liitto kumppaneineen palkitsi torstaina 3. marraskuuta Uudenmaan yrityspalkinnon 2023 saajat. IOTOI Oy pokkasi palkinnon startup-sarjassa. Muut palkinnon saajat olivat Delipap Oy PK-yrityksen sarjassa ja Lamor Corporation Oyj kiertotalousyrityksen sarjassa.

Valinnat julkistettiin Uudenmaan liiton vuosittaisessa Maakuntaparlamentissa, jonka yleisössä oli noin 250 uusimaalaista vaikuttajaa.

Tällä kertaa palkinnon teemat olivat vihreä ja digitaalinen yrittäjyys sekä kiertotalous. Teemat kumpusivat Euroopan yrittäjyysalue 2022 -tunnustuksesta, jonka Euroopan alueiden komitea on myöntänyt Uudellemaalle.

Katso IOTOI:n esittelyvideo:

Heräsikö kysymyksiä, ota yhteyttä:

Toimitusjohtaja Johnny Holmström, IOTOI, johnny@iotoi.fi, puh. 040 4899 811

Outi Ervasti

Kehittämispäällikkö

Uusimaa-ohjelma, työllisyys- ja elinkeinopolitiikka, Uudenmaan edunvalvonta, AKKE-rahoitus sekä Uudenmaan yrityspalkinto. Aluekehittämisen johtaja Eero Venäläisen varahenkilö.

ElinkeinotPalkinnot