Aluesuunnittelussa on käynnissä raikas ja rohkea johtamiskokeilu

Erivärisiä pelinappuloia.

Uudenmaan liiton aluesuunnittelua on tammikuusta lähtien luotsannut neljän osaajan tiimi. Uudessa johtamiskokeilussa päälliköiden roolia on vahvistettu ja uutta näkemystä johtamiseen on tuotu talon sisältä.

Kaavoituspäällikkö Ilona Mansikka, liikennesuunnittelupäällikkö Petri Suominen, suunnittelupäällikkö Kaarina Rautio ja aluesuunnittelun johtaja Paula Autioniemi kertovat, miten kokeilujen vuosi on käynnistynyt.

Ilona: Mielenkiintoisia uusia rooleja

Ilonan mukaan johtamiskokeilu on ollut tähän asti mielenkiintoinen ja erittäin opettavainen. Uudessa roolissa aluesuunnittelun maankäytön vastaavana hän on joutunut esimerkiksi viestimään enemmän kaavan ratkaisuista ja aluesuunnittelun muista projekteista.

− Median kanssa pitää olla nopea ja tarkka, jotta viesti välittyy oikein. Kaavaratkaisuiden perustelut ja ymmärrettäväksi tekeminen on tärkeää. Myös muista aluesuunnittelun ajankohtaisista asioista, kuten mrl-uudistuksesta, Uudenmaan tulevaisuustarkastelusta ja projektioselvityksestä viestiminen hyödyttävät sidosryhmiä.

Neljästään ollaan hyvä tiimi, samoin koko aluesuunnittelun ja liiton porukka. Kaikkien ääni saa kuulua.

Kaavoituspäällikkönä Ilonan vastuulla on maakuntakaavoituksen kehittäminen ja kokonaisvastuu kulloinkin laadittavana olevasta maakuntakaavasta ja sen tulkinnasta. Tehtäviin kuuluvat myös maankäytön suunnittelun ja liikennejärjestelmätyön yhteensovittaminen sekä kunta- ja sidosryhmäyhteistyö.

Tällä hetkellä työpöydällä ovat muun muassa kuntien tukeminen MAL-työssä, ilmastotiekartan toteuttamisohjelman maankäytön näkökulmat sekä maakuntakaavoituksen tilannekatsaus virtuaalisen kuntakierroksen muodossa.

Seuraa Twitterissä @MansikkaIlona(Avautuu uuteen ikkunaan, Siirryt toiseen palveluun)

Petri: Lisää vastuuta ja viestintää

Petri työskentelee liikennesuunnittelupäällikkönä eli huolehtii siitä, että uusmaalaisten liikkumis- ja kuljetustarpeet otetaan huomioon kaikissa Uudenmaan liiton suunnitelmissa ja ohjelmissa. Viime aikoina häntä ovat työllistäneet valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma Liikenne 12 sekä Etelä-Suomen maakuntien liikenneyhteistyö.

Meillä on omaa, mutta myös yhteistä osaamista. Täydennetään ja sparrataan sopivasti toinen toisiamme.

Petri pitää tärkeänä, että johtamiskokeilussa päälliköt ovat saaneet kokonaisvastuun omista teemoistaan. Myös yhteys liiton johtoryhmään ja hallitukseen on nyt jouhevampi.

− Samalla on tullut tilaisuus ylittää organisaation rajoja. Esimerkiksi liikenneasioita voi ja pitää käsitellä hyvin monesta vinkkelistä. Rajojen ylittäminen vaatii kuitenkin parempaa sisäistä viestintää, tätä opetellaan Paulan lempeässä ohjauksessa.

Seuraa Twitterissä @UMLliikenne(Avautuu uuteen ikkunaan, Siirryt toiseen palveluun)

Kaarina: Jotain uutta, jotain vanhaa ja jotain lainattua

Kaarina on työskennellyt liitossa pitkään suunnittelupäällikkönä. Tällä hetkellä työpöydällä ovat paikkatietopalveluiden uudistaminen osana talon koko tietopalvelun kehittämistyötä sekä seuraavat stepit viime joulukuussa hyväksytyn Suomenlahden merialuesuunnitelman toteuttamisen edistämisessä.

Ajatuksiamme ja ideoitamme on selvästi kuunnellaan. Se on tärkeää yhteisen tulevaisuuden rakentamisessa.

− Kun kuulin johtamiskokeilusta, se kuulosti heti raikkaalta ja rohkealta idealta. Toisaalta myös jatkuvuus on turvattu eli kaikkea ei ole laitettu uusiksi.

Kaarinan mukaan uutta edustaa uudenlainen tiimityö ja vastuun jakaminen, vanhaa muun muassa Paulan vahva hallinto-osaaminen ja lainattua erimerkiksi muualta talosta tuodut hyvät kokouskäytännöt. Mitään sinistä ei vielä ole löytynyt.

Seuraa Twitterissä @kaarinarautio1(Avautuu uuteen ikkunaan, Siirryt toiseen palveluun)

Paula: Yhteinen suunta on selvästi löydetty

Paula ei hypännyt uuteen rooliin aluesuunnittelun johtajaksi hetkessä, vaan sai hyvän perehdytyksen edeltäjältään Merja Vikman-Kanervalta.

− En tietenkään ole vielä valmis, eikä substanssiosaaminen ole läheskään täydellinen. Olen kuitenkin omasta mielestäni johtanut omaa tiimiä ja vastuualuetta määrätietoisesti eteenpäin, painottaen tekemisten kokonaisvaikuttavuutta ja strategialähtöisyyttä.

Kokeilun kautta saadaan eväitä pysyvämmille ratkaisuille.

Paulan intohimona on asiantuntijuuden ja osaamisen esille nostaminen ja sitä kautta uudet oivallukset. Arjen onnistumiset ilahduttavat ja luovat positiivista otetta. Myös olemassa olevan tiedon ja työvälineiden hyödyntämisessä ydintekemisten tukena on vielä paljon potentiaalia.

Ehtona johtamiskokeilun käynnistämiselle oli se, että Paula saa tuen päälliköiltä. Luottamus on sitten ansaittava omalla toiminnallaan kokeilun edetessä. Jo nyt voi todeta, että tiimin yhteistyö on ollut sujuvaa ja innostavaa ja saadut opit arvokkaita.

Seuraa Twitterissä @PaulaAut(Avautuu uuteen ikkunaan, Siirryt toiseen palveluun)