Uudenmaan liitto Ajankohtaista Yhteystiedot

Uudenmaan visio 2030: Reilusti edellä

Tulevaisuuden Uusimaa haluaa olla reilusti edellä. Se tarkoittaa sitä, että kannamme vastuumme ilmastonmuutoksen hidastamisessa ja edistämme hyvinvointia eriarvoisuutta vähentäen. Olemme myös aktiivinen ja aloitteellinen edelläkävijä kansainvälisessä toimintaympäristössä.

Monimutkaisten ongelmien ratkaiseminen, kuten ilmastonmuutoksen hillintä ja koronakriisistä selviäminen, vaatii katseen suuntaamista omaa aluetta ja toimintakenttää laajemmalle. Haluamme kehittää maakuntaa koko Suomen parhaaksi. Tahdomme menestyksellämme tuoda hyvinvointia koko maalle ja myös kansainvälisesti.

Vuonna 2030 olemme reilusti edellä:

Ilmastonmuutoksen hillinnässä tavoitteenamme on olla hiilineutraali maakunta vuonna 2030. Tätä kunnianhimoista ja vastuullista tavoitetta edistämme tukemalla eri toimijoiden yhteistyötä, verkostoitumista sekä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaa.

Kehittämällä uudenlaisia ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillintään olemme kokoamme suurempi suunnannäyttäjä sekä myös mahdollisuuksien rakentaja globaalissa mittakaavassa.

Taloudellisessa kilpailukyvyssä tavoitteenamme on nostaa Uudenmaan tutkimus- ja kehittämismenojen osuus viiteen prosenttiin maakunnan bruttokansantuotteesta vuoteen 2030 mennessä. Tähtäämme myös siihen, että olemme EU:n innovatiivisin alue.

Kilpailukykymme rakentuu kansainvälisille kumppanuuksille, osaamiselle ja verkostoille, korkealle teknologialle ja vihreää kasvua tukeville ratkaisuille. Merkittävä rooli on myös kansainvälisessä mittakaavassa erittäin viihtyisillä kaupunkiympäristöillä, hyvinvointipalveluilla ja uusimaalaisella luonnolla.

Hyvinvoinnissa tavoitteenamme on saavuttaa Uudellamaalla 80 prosentin työllisyysaste vuoteen 2030 mennessä. Uusimaa tarjoaa asukkailleen parhaat mahdollisuudet hyvään ja turvalliseen elämään.

Koronakriisistä toipumisen aikana vahvistamme kaikkien uusimaalaisten osallisuutta ja yhdenvertaisuutta tukemalla hyvinvointiyhteiskunnan rakenteita panostamalla koulutukseen ja ennaltaehkäisemällä sosiaalisia ongelmia.

Millainen on reilusti edellä oleva Uusimaa?

Sivu päivitetty viimeksi: 27.4.2022