Uudenmaan liitto Ajankohtaista Yhteystiedot
Uutinen

EAKR-haku avoinna Uudenmaan, Hämeen, Päijät-Hämeen, Kymenlaakson ja Varsinais-Suomen maakunnissa

Sinisellä pohjalla piiroskuvia ja teksti Haku on avoinna 14.11.-21.12.2022, rakennerahastot.fi/etela-suomi, Euroopan unionin osarahoittama.

Uudenmaan liitto on avannut Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoitushaun viidelle maakunnan liitolle. Haussa ovat mukana Uudenmaan, Hämeen, Päijät-Hämeen, Kymenlaakson ja Varsinais-Suomen maakunnat.

Kukin maakunnan liitto päättää omalla alueellaan rahoituksen painopisteistä ja valitsee rahoitettavat hankkeet. Painopisteitä ohjaavat alueen maakuntaohjelma sekä älykkään erikoistumisen strategia. Rahoituksen pohjana on alue- ja rakennepolitiikan ohjelma Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027(Siirryt toiseen palveluun) ja sen innovaatiovalmiuksien ja hiilineutraaliuden tavoitteet.

– Kaikki ohjelman EAKR-erityistavoitteet ovat mukana haussa, mutta hakijan tulee tarkistaa mitkä erityistavoitteista ovat avoinna juuri omassa maakunnassa, muistuttaa Uudenmaan liiton erityisasiantuntija Hanna Laaksonen.

Rahoitushaussa avoinna olevat toimintalinjat, erityistavoitteet ja alueelliset painotukset maakunnittain on esitetty hakuilmoituksessa.

Haettavissa yhteensä 18 miljoonaa euroa

Viiden maakunnan alueella tukea myönnetään yhteensä enintään 18 miljoonaa euroa. Uudenmaan liitto tekee rahoittavana viranomaisena hankkeiden juridiset rahoituspäätökset kaikille koordinaatioonsa kuuluvien maakuntien liittojen hankkeille. Uudenmaan liitto myös opastaa hankehallinnossa ja tuen hakemisessa. Hankkeiden sisällöissä neuvovat kunkin maakunnan liiton asiantuntijat.

Haut ovat avoinna ja tukea haetaan sähköisessä EURA 2021 -järjestelmässä. Hakemukset tulee jättää viimeistään 21. joulukuuta.

Lisätietoja hausta Uudellamaalla:

Hanna Laaksonen

+358 40 574 8930

EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelman hankkeiden rahoitus, ekosysteemisopimukset

Lisätietoja hausta muissa maakunnissa:

Antti Taronen

+358 40 507 9998

EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelman hankkeiden rahoitus, Interreg-ohjelmien kansallinen vastinrahoitus

Palvelee myös ruotsiksi

Ville Pernaa

+358 40 773 4404

EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelman hankkeiden rahoitus