Euroopan metropolialueiden päättäjät etsivät Helsingissä ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillintään

EMA Forum Helsinki 2023, 28-29 September.

Uudenmaan liitolla on kunnia isännöidä 28.–29. syyskuuta Euroopan metropolihallintojen verkoston (European Metropolitan Authorities EMA) vuosifoorumia Helsingissä. Marina Congress Centerissä perjantaina järjestettävän konferenssin pääteemana on ilmastonmuutoksen hillintä vihrein ja digitaalisin ratkaisuin.

Kaupunkien ja alueiden virkamiehet ja poliitikot pohtivat metropolialueille yhteisiä strategisia ratkaisuja ja päättävät esityksistä tulevalle Euroopan komissiolle ja Euroopan parlamentille. Yhteisenä tavoitteena on valjastaa alueiden innovaatiopotentiaali, energia- ja kiertotalousratkaisut sekä vihreät ja digitaaliset menetelmät Euroopan kehitystä ohjaavaksi muutosvoimaksi.

– Nyt ja lähikuukausina on erinomainen aika vaikuttaa Euroopan unionissa, etenkin kun Suomessa tehdään hyvällä yhteistyöllä esimerkillisiä edelläkävijäratkaisuja, sanoo Uudenmaan maakuntahallituksen puheenjohtaja Markku Markkula. Meillä foorumin osanottajilla on nyt myös tilaisuus oppia toinen toisiltamme, hän muistuttaa.

Yhteisenä tavoitteenamme on valjastaa alueiden innovaatiopotentiaali, energia- ja kiertotalousratkaisut sekä vihreät ja digitaaliset menetelmät Euroopan kehitystä ohjaavaksi muutosvoimaksi.

Metropolialueet koolla kahdeksatta kertaa

Kaksipäiväinen tapahtuma kokoaa Helsinkiin toistasataa päättäjää Euroopan keskeisiltä suurkaupunkialueilta. Foorumi sai alkunsa vuonna 2015 Barcelonan aloitteesta tavoitteena synnyttää vuoropuhelua metropolialueiden, EU:n toimielinten ja kansallisten hallitusten välille. Helsingin tapahtuma on foorumin kahdeksas kokoontuminen.

Ennen varsinaista konferenssipäivää eurooppalaiset vieraat tutustuvat torstaina 28.9. valintansa mukaan joko Kalasataman älykkäisiin ratkaisuihin tai Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen. Tämän jälkeen on foorumin poliittinen kokous sekä illallinen.

Ministeri Mykkänen tuo terveisensä foorumille

Perjantain konferenssin pääesiintyjiä ovat Markkulan lisäksi ympäristö- ja ilmastoministeri Kai Mykkänen, EMA-verkoston puheenjohtaja, Barcelonan metropolihallinnon apulaispormestari Antonio Balmón ja Helsingin kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Reetta Vanhanen. Uuttamaata edustaa tapahtumassa myös marraskuussa aloittava uusi maakuntajohtaja Tuija Telén.

Ministeri Mykkänen tulee puhumaan Suomen horjumattomasta sitoutumisesta kestävään kehitykseen. Suomi asetti jo vuonna 2019 rohkean päämäärän olla hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä. Myös sitoutuminen EU:n ilmastolakiin ja Green Deal -sopimukseen kertovat Suomen esimerkillisestä omistautumisesta ilmastonmuutoksen torjuntaan. Valtio sekä suomalaiset yritykset ovat yhdessä kuntien ja muiden toimijoiden kanssa globaalien edelläkävijöiden joukossa.

Suomi asetti jo vuonna 2019 rohkean päämäärän olla hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä. Valtio sekä suomalaiset yritykset yhdessä kuntien ja muiden toimijoiden kanssa ovat globaalien edelläkävijöiden joukossa.

Konferenssin ohjelmassa on kolme arvovaltaista paneelikeskustelua aiheista, jotka ovat yhteisiä osallistuville metropolialueille. Paneelikeskustelujen otsikot ovat:

Perjantaina hyväksytään myös verkoston yhteinen kannanotto. Siinä edellytetään sekä kansallisessa että EU:n päätöksenteossa vahvaa tukea metropolialueiden esittämille kestäville ja innovatiivisille ratkaisuille. Metropolialueet haluavat olla vahvemmin osa poliittista päätöksentekoa ja toteutusta.

– Olemme valmiita ajamaan muutosta ja tarjoamaan ratkaisuja myönteisen tulevaisuuden luomiseksi Euroopan kansalaisille. Sitoutumalla kiertotalouden periaatteisiin, kehittämällä osaamista, edistämällä strategista kilpailukykyä ja varmistamalla digitaalisen siirtymän, luomme vahvemman Euroopan, julkilausumassa luvataan.

Uudenmaan maakuntahallituksen puheenjohtaja Markku Markkula, markku.markkula@aalto.fi,

Janne Tamminen

Erityisasiantuntija

Kansainväliset verkostot, Uudenmaan vaalien valmistelutoimikunta

Palvelee myös ruotsiksi

Juttua päivitetty 29.9.: Lisätty verkoston hyväksymä kannanotto ja valokuvia konferenssista.