Hanna Yli-Tepsa ja Johanna Almark pokkasivat Uusimaa-palkinnon – Ilmastotyötä musiikin keinoin

Johanna Almark ja Hanna Yli-Tepsa

Johanna Almark ja Hanna Yli-Tepsa Red Carpet -gaalan punaisella matolla (kuva: Tarja Haili).

Hanna Yli-Tepsa ja Johanna Almark herättelevät tietoisuutta ilmastonmuutoksesta musiikin keinoin. Tämä omaleimainen, arvokas työ toi parivaljakolle Uusimaa-palkinnon 2023. Palkinto myönnettiin vapaaehtoisvoimin luovasti toteutetuista isoista projekteista, jotka ovat koonneet tärkeän asian äärelle laajat joukot lapsista vanhuksiin. Yli-Tepsa on taustaltaan räppäri, tuottaja ja pedagogi, Almark puolestaan säveltäjä ja kapellimestari.

Uudenmaan liiton palkinto ja 5 000 euron summa toiminnan edelleen kehittämiseen luovutettiin torstaina 25.8. Red Carpet -festivaaligaalassa Hyvinkäällä.

Uusimaa-palkinnon teemana oli tällä kertaa Luova Uusimaa. Palkintoraadin mukaan Yli-Tepsan ja Almarkin musiikillista yhteistyötä voidaan kutsua luovaksi ilmastotaiteeksi.

– Yhteistyö on ollut jatkuvaa luovaa toimintaa ilmaston puolesta konserttien ja musiikkivideoiden muodossa. Edes korona-aika ei hiljentänyt ilmastomusiikkia eikä yhteisöllistä tekotapaa. Yli-Tepsan ja Almarkin yhteistyölle on leimallista poikkeuksellisen avoin tapa tarjota kaikille mahdollisuus osallistua taitotasosta riippumatta. Myös eri ammattiryhmien ja eri ikäisten yhteistyö on ollut arvo, raati perusteli valintaansa.

Palkittujen mukaan taide on parhaimmillaan yhteiskuntaa läpileikkaavaa ja sen avulla voidaan kertoa, kuulla ja ymmärtää isoja teemoja sekä tunteita ravistelevia asioita.

– Tällä hetkellä maailmankansalaisilla on monenlaisia huolia. Parhaimmillaan taiteen menetelmät helpottavat ahdistusta ja valavat uskoa tulevaisuuteen, ja ovat toiminnan ja aktivismin työkalu paremman huomisen rakentamiseksi, Yli-Tepsa sanoo.

Musiikissa välittyvät ilmastotietoisuus, toivo sekä teot

Kiinnostus ilmastonmuutoksen hillintään nivoi naiset yhteen vuonna 2019. Syntyi musiikkivideo rohkaisuksi ilmastoasioista huolestuneille nuorille sekä Maunulantalolla pidetty yli sadan vapaaehtoisen orkesteri- ja kuoroesitys, jonka Almark johti. Tämä oli lähtölaukaus myös ilmaston puolesta räppäävälle Biolapset-ryhmälle, jota Yli-Tepsa lähti luotsaamaan.

Roihuvuorelaisista lapsista ja nuorista koostuva Biolapset on näyttänyt, miten lasten ääni luonto- ja ilmastokysymyksissä kuuluu niin kansan kuin päättäjienkin korviin. Suuren yleisön tietoisuuteen ryhmä nousi presidenttiparin kutsuttua heidät esiintymään Linnan juhliin vuonna 2020. Lasten oma ilmastoräppi oli menestys. Biolapset ovat tarttuneet Ilmastohaasteeseen myös juontajina ja podcast-osallistujina.

Almark on toiminut myös taiteen, tieteen ja yhdessä tekemisen yhdistäneen Climate Aid Finland -kampanjan taiteellisena johtajana. Teemakonsertti, joka oli kampanjan päätapahtuma, osoitti, että musiikki on yhteistyön ja yhteisön voimaa. Vapaaehtoisten 150 orkesterisoittajan ja kuorolaisen joukossa kohtasivat ammattimuusikot ja heidän oppilaansa sekä harrastajat kaikista ikäryhmistä.

– Kun tällainen yhteisö musisoi yhdessä, musiikin voima välittää viestiä ihmisyydestä, kauneudesta, historiasta ja tulevaisuudesta. Kokemus antoi uskoa siihen, että ihmiset pystyvät yhdessä isoihin tekoihin. Kuten kuorossa ja orkesterissa yksittäinen ääni on tärkeä, samoin myös jokaisen ihmisen teot ovat tärkeitä ilmastotyössä, Almark muistuttaa.

Climate Aid -kampanjalla kerättiin puiden istutukseen yli 82 000 euroa ja soiden ennallistamiseen lähes 11 500 euroa.

Kuten kuorossa ja orkesterissa yksittäinen ääni on tärkeä, samoin myös jokaisen ihmisen teot ovat tärkeitä ilmastotyössä.

Viime vuonna syntyi yhteisöllinen Yes we all need hope -ilmastomusiikkivideo yli 150 muusikon ja kuorolaisen voimin. Kappaleen pääsanoma sai inspiraationsa Greta Thunbergin sanoista, että toivoa enemmän tarvitsemme tekoja. Poikkeuksellisessa teoksessa yhdistetään muun muassa joikua, räppiä ja useita kieliä. Esiintyjien joukossa on lukuisia huippuartisteja oopperan, räpin ja popin saralta. Videon tukena pyörii #naytatekosi-haastekampanja.

Uusin parivaljakon tuotos on teos Laulu niin kuin huomen, joka sai kantaesityksensä toukokuussa 2022. Almarkin säveltämän laulun sanat ovat Yli-Tepsan ja laulu Biolasten. Laulusta on tekeillä parhaillaan myös musiikkivideo.

Uusimaa-palkinnolla pitkät perinteet

Uudenmaan liitto edeltäjineen on valinnut Uusimaa-palkinnon saajan vuosittain jo yli 40 vuotta. Palkinnon edellytyksenä on, että sen saaja on omalla toiminnallaan tai innovaatiollaan edesauttanut Uudenmaan kehittymistä, parantanut uusmaalaisten elämänlaatua tai rikastuttanut paikallista identiteettiä. Palkittu voi olla henkilö tai taho. Palkinnon teema vaihtuu vuosittain.

Asiantuntijaraati valitsee voittajan uusimaalaisten ehdotusten pohjalta. Raadissa ovat mukana Kulttuuri- ja taidealan keskusjärjestö KULTA ry, Taiteen edistämiskeskus, Helsingin yliopiston Eteläsuomalainen osakunta, Ylen Uudenmaan aluetoimitus, Suomen sosiaali ja terveys SOSTE ry sekä Uudenmaan liitto.

Rap-artisti, pedagogi Hanna Yli-Tepsa, puh. 044 5149 199

Ilmastoylikapellimestari, säveltäjä Johanna Almark, puh. 040 8348 516