Korkeatasoinen Uudenmaan Science Meets Regions -ohjelma loppusuoralla

Sinisellä pohjalla teksti Uudenmaan science meets regions.

Uudenmaan liitto käynnisti huhtikuun alussa Uudenmaan Science Meets Regions -ohjelman. Ohjelma on niin Suomessa kuin kansainvälisesti uudenlainen tapa kehittää maakuntaa ja alueen hyvinvointia. Uudenmaan Science Meets Regions -ohjelma edistää Uusimaa-ohjelman kärkitavoitteiden saavuttamista tietoon perustuvan päätöksenteon keinoin.

Uudenmaan kärkitavoitteet ovat kunnianhimoiset ja niiden ratkaiseminen vaatii uusia yhteistyön keinoja. Siksi kokosimme kevään ja kesän aikana yhteen vaikuttajafoorumeja, joissa oli mukana EU-toimijoita ja Uudenmaan päättäjiä sekä alueemme tieteen, taiteen, yritysten, julkisen ja yksityisen sektorin edustajia. Avaustapahtuman jälkeen koolla oli kolme innovaatioleiriä.

– Juuri päättyneiden innovaatioleirien tavoitteena on ollut löytää uusia tapoja tehdä Uusimaa hiilineutraaliksi sekä nostaa tutkimuksen ja kehittämisinvestointien osuus bruttokansantuotteesta viiteen prosenttiin ja Uudenmaan työllisyysaste 80 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä, Uudenmaan maakuntajohtaja Ossi Savolainen kertaa ohjelman sisältöä.

– Meillä on Uudellamaalla mittavat rakenteelliset haasteet ratkaistavina. Siihen tarvitsemme laaja-alaista yhteistyötä ja uusia kumppanuuksia. Esimerkiksi alueemme tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta tuottaa ratkaisuja, joita voidaan hyödyntää monissa haasteissa. Niiden täytyy kuitenkin toimia synergiassa esimerkiksi poliittisten, lainsäädännöllisten ja kulttuuristen muutosten kanssa. Juuri tämäntyyppisiä kysymyksiä olemme avanneet, Savolainen kertoo.

Vaikuttajafoorumin avaustapahtuma Helsingin Musiikkitalossa kokosi huhtikuun alussa yhteen EU-toimijoita, päättäjiä, tieteen, taiteen sekä yksityisen ja julkisen sektorin edustajia.

Päätöstapahtuma lokakuussa – seuraa verkossa

Science Meets Regions -ohjelma huipentuu lokakuussa pidettävään päätösseminaariin, jossa kokoamme yhteen kolmea kärkiteemaamme koskevat ratkaisuehdotukset ja toimenpiteet.

Tervetuloa seuraamaan päätöstapahtuman suoraa verkkolähetystä torstaina 6. lokakuuta kello 12.30–16.30.

Science Meets Regions -kokonaisuus tehdään yhteistyössä Euroopan komission Joint Research Centerin kanssa. Ohjelman pidemmän aikavälin tavoitteita ovat tieteen ja esimerkiksi eri alojen yrittäjien yhdistämät innovaatiot.

Maakuntahallituksen puheenjohtaja Markku Markkulamarkku.markkula@aalto.fi, puh. 050 464 455