Kulttuurin tulevaisuus kunnissa aiheena Tulevaisuustutkassa 11.4.

Oranssi tausta, jonka keskellä ympyrä. Ympyrän päällä valkoinen vino palkki, jossa lukee Tulevaisuustutka.

Kulttuurin tulevaisuudesta kunnissa keskustellaan Tulevaisuustutka-webinaarissa torstaina 11. huhtikuuta klo 8.15–9.15. Parhaillaan työn alla on kulttuuripoliittinen selonteko(Siirryt toiseen palveluun), jossa tuotetaan kunnianhimoinen tulevaisuuskuva. Tulevaisuuskuva tarjoaa pohjan Suomen taide- ja kulttuuripolitiikan pitkäjänteiselle kehittämiselle. Selontekoon kootaan keskeiset toimet tavoitteiden saavuttamiseksi.

Tulevaisuustutkassa tarkastellaan, mitä tämä tarkoittaa Uudenmaan kuntien ja koko maakunnan näkökulmasta ja mitä tarvitsemme voidaksemme edistää kulttuuria ja luovia aloja. Miten kehitämme kuntien kulttuuripalveluja ja takaamme laadukkaiden kulttuuripalvelujen yhdenvertaisen saavutettavuuden? Kuinka luovan alan ammattilaisten työllisyyttä, lisäämme asukkaiden osallisuutta ja vahvistamme kulttuurialan roolia osana yhteiskuntaa?

Aiheesta on keskustelemassa Kulttuuri- ja taidealan keskusjärjestö KULTA ry:n pääsihteeri Rosa Meriläinen ja Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cuporen tutkija Vappu Renko. Meriläinen puhuu selonteon myötä mahdollisesta tulevista kulttuuripolitiikan muutoksista. Renko keskittyy kulttuurin alueellisiin rakenteisiin.

Uuden maakuntaohjelman valmistelu aloitetaan ensi vuonna ja kulttuuripolitiikka on ohjelmassa tärkeässä asemassa. Teemme parhaillaan myös selvitystä Uudenmaan liiton roolista ja tehtävistä kulttuurin osalta. Aihe on siis alueellamme erittäin ajankohtainen.

Tulevaisuustutka-webinaarisarjassa ennakoidaan globaaleja muutosvoimia ja niiden vaikutuksia Uudellemaalle. Uudenmaan liiton järjestämät Tulevaisuustutka-webinaarit ovat avoimia kaikille maakunnan tulevaisuudesta kiinnostuneille.

Tilaisuuteen ei tarvitse ilmoittautua etukäteen. Tilaisuuden tallenne julkaistaan Uudenmaan liiton Youtube-tilillä.(Siirryt toiseen palveluun)

Katriina Rosavaara

Asiantuntija