Keltaisella taustalla musta logo tekstillä Uudenmaan kulttuurifoorumi.

Uudenmaan kulttuurifoorumi kokoaa kulttuurin ja luovien alojen toimijat yhteen

Helsingin Musiikkitalon alalämpiö ja Camerata-sali täyttyvät kulttuurin ja luovien alojen väestä 24.9.2024! Koko päivän kestävä Uudenmaan kulttuurifoorumi on suunnattu taiteilijoille, päättäjille, kulttuuripalvelujen tuottajille, luovien alojen yrittäjille, taide- ja kulttuurialan freelancereille, kunnille, korkeakouluille ja muille alasta kiinnostuneille.

Uudenmaan kulttuurifoorumi Camerata-salissa järjestetään nyt ensimmäistä kertaa. Siitä on tarkoitus kehittää vuosittainen tapahtuma. Tilaisuuden järjestää Uudenmaan liitto yhdessä Taiteen edistämiskeskuksen, Taideyliopiston ja Helsingin kaupungin kanssa. Uudenmaan kulttuurifoorumia voi seurata myös etänä Taiteen edistämiskeskuksen Youtube-kanavalta.

Uudenmaan kulttuurifoorumi tuo kulttuurin ja luovien alojen toimijat yhteen ja toimii alustana alan sisäiselle keskustelulle. Foorumi myös edelleen kehittää alueelle erittäin merkittävää alaa yhteistyössä kaupunkien, kuntien, korkeakoulujen, alan instituutioiden ja ammattilaisjärjestöjen kanssa omista lähtökohdistamme koko alaa eteenpäin vieden.

Uudenmaan kulttuurifoorumin keynote-puheenvuoro tarkastelee luovien alojen vaikutusvoimaa kansainvälisestä näkökulmasta. Tänä vuonna keynote-puheenvuoron pitäjä tulee Creative Scotlandista.

Skotlanti on monesta näkökulmasta kiinnostava kohde peilata alueemme tulevaisuuden suuntaa. Keynote-puheenvuoron puhuja on Creative Scotlandista.

Skotlannin kulttuuristrategiassa nähdään luovat alat kasvualana, jolla on kilpailuetua ja mahdollisuuksia kansainväliseen menestykseen. Luovat alat nähdään Skotlannin toiseksi nopeimmin kasvavana alana.

Helsingin Sanomien mukaan suomalaisenkin keskustelun kannalta mielenkiintoisia ovat kulttuuristrategian pääperiaatteet: ”Kulttuurilla on itseisarvo. Kulttuurilla pitää olla vapaus haastaa. Kulttuuri on keskeinen tekijä Skotlannin tulevalle hyvinvoinnille.”

Uudenmaan kulttuurimarkkinoilla kohtaavat kulttuurin tuottajat ja ostajat

Osana kulttuurifoorumia järjestetään ensimmäistä kertaa Uudenmaan kulttuurimarkkinat, joiden tapahtumapaikka on Musiikkitalon alalämpiö. Kulttuurimarkkinoilla Uudenmaan kunnat ja hyvinvointialueet avaavat noin 30 tarjouspyyntöä taiteilijoille ja muille luovien alojen toimijoille. Tapahtumassa järjestetään myös tietoiskuja luovien alojen rahoitusmahdollisuuksista.

Tapahtumassa on tavattavissa kuntien ja hyvinvointialueiden kulttuurisisältöjä tarjouspyyntöjen kautta hankkivia henkilöitä. Taiteilijoilla ja muilla luovien alojen toimijoilla on mahdollisuus esitellä omaa osaamistaan ja palvelusisältöjään ostajille.

Ilmoittautuminen käynnistyy kesän lopulla

Merkitse uusimaalaisten kulttuurialan toimijoiden yksi syksyn kohokohdista jo nyt kalenteriisi! Ilmoittautuminen kulttuurifoorumiin käynnistyy elokuussa.

Logoja: Helsingin kaupunki, Taideyliopisto, Taiteen edistämiskeskus, Uudenmaan liitto.

Sivu päivitetty viimeksi: 14.6.2024