Maakuntahallituksen päätökset 23.9.: Uudenmaan työllisyyden tiekartta hyväksyttiin

Puhekuplassa puheenjohtajan nuija.

Maakuntahallitus kokoontui maanantaina 23. syyskuuta. Hallitus käsitteli Uudenmaan työllisyyden tiekarttaa sekä Uudenmaan kestävän kasvun ja elinvoiman tukeminen (AKKE) -rahoitushakujen avaamista.

Lisäksi hallitus päätti lausunnoista Nurmijärven Metsäkylän osayleiskaavan luonnoksesta, Inkoon Joddböle V asemakaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta (OAS) ja valmisteluaineistosta sekä Espoon yleiskaava 2060:n luonnoksesta.

Kokousasiat ja linkit esityslistaan

Uudenmaan työllisyyden tiekartta 2030(Siirryt toiseen palveluun)
Hyväksyttiin päätösesityksen mukaan.

Uudenmaan kestävän kasvun ja elinvoiman tukeminen (AKKE) -rahoitushaut(Siirryt toiseen palveluun)
Selostusosassa olleisiin AKKE-hankerahoitushaun hankehakemuksen arviointikriteereitä esittelijä täydensi muotoon:

Lausunto Nurmijärven Metsäkylän osayleiskaavasta(Siirryt toiseen palveluun)
Hyväksyttiin päätösesityksen mukaan.

Lausunto Inkoon Joddböle V asemakaavasta(Siirryt toiseen palveluun)
Hyväksyttiin päätösesityksen mukaan.

Lausunto Espoon yleiskaavasta 2060(Siirryt toiseen palveluun)
Mervi Syväranta (ps., Espoo) esitti vastaesityksen lausuntoon Martina Houtsosen (ps., Helsinki) kannattamana. Vastaesitys sisälsi muutoksia liittyen raskaan raideliikenteen varikkoon liittyen. Äänestyksessä Syvärannan vastaesitys voitti pohjaesityksen äänin 8–7. Eriävän mielipiteen päätökseen jättivät Minerva Krohn (vihr., Helsinki), Reetta Hyvärinen (vihr., Kirkkonummi), Leo Stranius (vihr., Helsinki), Pirjo Komulainen (sd., Järvenpää), Olli Koski (sd., Helsinki), Jari Sainio (sd., Vantaa) ja Ville Uusivuori (vas., Espoo).

Markku Markkula (kok., Espoo) esitti lisäystä lausuntoon Mikko Piirtolan (kok., Lohja) kannattamana: ”Maakuntahallitus toteaa kuitenkin, että Tallinna-tunneli parantaa merkittävästi Suomen kytkeytymistä muuhun Eurooppaan ja täten on luontevaa, että näin mittavan ja kalliin hankkeen valmistelussa tutkitaan eri linjausvaihtoehtoja.” Äänestyksessä esittelijän pohjaesitys voitti Markkulan muutosesityksen äänin 9–6.

ECIV-projektin perustaminen(Siirryt toiseen palveluun)
Maakuntahallitus nimesi maakuntahallituksen jäsen Leo Straniuksen (vihr., Helsinki) poliittiseksi edustajaksi alueellisten innovaatiolaaksojen yhteistyöhön.

​​Maakunnan yhteistyöryhmän jäsenen ja varajäsenen vaihtuminen(Siirryt toiseen palveluun)
Hyväksyttiin päätösesityksen mukaan.

Eron myöntäminen hallintojohtajalle(Siirryt toiseen palveluun)
Hyväksyttiin päätösesityksen mukaan.

Hallintojohtajan rekrytointiprosessin käynnistäminen(Siirryt toiseen palveluun)
Esittelijä täydensi esitystä valintaryhmästä: ”Ryhmät nimeävät varsinaisen jäsenen ja varajäsenen kustakin maakuntahallituksessa edustettuna olevasta poliittisesta ryhmästä.”

Välittävän toimielimen päätöksentekoprosessiin liittyvien virkamiesten toimivallan ja tehtävien hyväksyminen(Siirryt toiseen palveluun)
Hyväksyttiin päätösesityksen mukaan.

​​Interreg -ohjelmissa tehtävien kansallisen vastinrahan myöntämiseen ja maksamiseen liittyvien virkamiesten toimivallan ja tehtävien hyväksyminen​(Siirryt toiseen palveluun)
Hyväksyttiin päätösesityksen mukaan.

​​Hallintosäännön mukaisen toimivallan delegointi sekä eräiden toimivaltuuksien enimmäismäärien vahvistaminen: Uudenmaan liiton itse toteuttamien EAKR-rahoitteisten ja Interreg-rahoitteisten hankkeiden vastuujohtaja​(Siirryt toiseen palveluun)
Hyväksyttiin päätösesityksen mukaan.

Oikaisuvaatimus: Innovatiivinen vihreä siirtymä -vaihemaakuntakaavan luontoselvitykset, puitesopimus; Tarjouksen sulkeminen pois tarjouskilpailusta asiantuntijapalvelun hankinnassa(Siirryt toiseen palveluun)
Hyväksyttiin päätösesityksen mukaan.

Oikaisuvaatimus: 2. maksatuspäätös Kohoa Kymenlaakso! -hankkeelle(Siirryt toiseen palveluun)
Hyväksyttiin päätösesityksen mukaan.

Uudenmaan liiton ICT-palvelut vuosille 2025–2027 (2031) -kilpailutuksen käynnistäminen(Siirryt toiseen palveluun)
Hyväksyttiin päätösesityksen mukaan.

Luottamushenkilöiden matkamääräykset(Siirryt toiseen palveluun)
Hyväksyttiin päätösesityksen mukaan.

Maakuntajohtajan ajankohtaiskatsaus(Siirryt toiseen palveluun)
Hyväksyttiin päätösesityksen mukaan.

Viranhaltijoiden päätökset(Siirryt toiseen palveluun)
Hyväksyttiin päätösesityksen mukaan.

Johtajien antamat lausunnot(Siirryt toiseen palveluun)
Hyväksyttiin päätösesityksen mukaan.

Kokousaikataulu tiedoksi(Siirryt toiseen palveluun)

Markku Markkula

Maakuntahallituksen puheenjohtaja

Tuija Telén

Maakuntajohtaja

Liiton toiminnan, talouden ja hallinnon johtaminen, asioiden valmistelu maakuntahallituksen päätettäväksi.

Palvelee myös ruotsiksi

Tapaamisvaraukset: assistentti Hanne Koljonen, puh. +358 40 552 3152

Pöytäkirjanpitäjä:

Paula Autioniemi

Hallintojohtaja

Yleis-, talous- ja henkilöstöhallinnon johtaminen, päätöksenteon tuki

Päätöksenteko