Artikkeli

Mari Siivola luotsaa Uudenmaan aluesuunnittelua: ”Kasvavalla maakunnalla on kaikki edellytykset menestykseen”

Mustapaitainen Mari Siivola, taustalla kalliota ja vihreitä köynnöskasveja.

Kuntien kaavoituksen parissa pitkään työskennellyt Mari Siivola aloitti syyskuun alussa Uudenmaan liiton aluesuunnittelun johtajana. Hänen mukaansa kasvavalla ja kiehtovan monipuolisella maakunnalla on mahdollisuuksia mihin vain.

Aluesuunnittelun johtaja vastaa muun muassa Uudenmaan maakuntakaavoituksesta, liikennejärjestelmätyöstä ja merialuesuunnittelusta sekä osallistuu johtoryhmän työskentelyyn.

− Tämä on askel uuteen. Olen innoissani, että tässä iässä saa vielä oppia uutta, Mari hehkuttaa.

Viimeiset yksitoista vuotta Mari toimi Vantaan kaupungin yleiskaavapäällikkönä. Tätä ennen hän työskenteli Helsingin kaupungilla projektijohtajana ja arkkitehtina sekä Kuopion kaupungin kaavoituksessa.

Uuden johtajan myötä Uudenmaan liitossa päättyy pitkään kestänyt väliaikainen virkajärjestely aluesuunnittelun vastuualueella.

Kohti vihreää siirtymää

Aluesuunnittelun johtajan työpöydältä löytyy sekä uusia että tuttuja teemoja. Lähivuosien tärkein työ on uuden maakuntakaavan maaliin saattaminen. Uudenmaan liitto aloitti toukokuussa vihreän siirtymän teemoihin keskittyvän vaihemaakuntakaavan laadinnan.

− Vihreä siirtymä on aiheena mielenkiintoinen. Sitä kohti on pakko mennä, mutta vastauksia miten edetään ei vielä ole, toteaa Mari.

Vihreän siirtymän hankkeet vaativat usein tilaa ja yhteensovittamista muun maankäytön kanssa. Myös hyväksyttävyys on iso kysymys varsinkin tilaa vaativien toimintojen osalta.

Vihreää siirtymää kohti on pakko mennä, mutta vastauksia siihen miten edetään ei vielä ole.

Maakuntakaavan tavoitteena on tukea kuntien kaavoitusta ja sitä kautta sujuvoittaa vihreän siirtymän hankkeiden toteutusta Uudellamaalla.

Pitkällä aikavälillä huomio on maakunnan tasapainoisessa kehityksessä, sillä Uudenmaan väkiluvun ennustetaan kasvavan tulevina vuosikymmeninä voimakkaasti.

− Maakunnan kestävä kasvu vaatii yhteensovittamista luonnon arvojen kanssa. Lisäksi tarvitaan rajat ylittävää yhteistyötä kaikkien naapureiden kanssa, Mari sanoo.

Edessä valoisa tulevaisuus

Uusi aluesuunnittelun johtaja näkee Uudenmaan tulevaisuuden hyvin valoisana. Kasvavalla maakunnalla on hänen mukaansa mahdollisuuksia mihin vain.

− Tärkeää on muutosten ohjaaminen oikeaan suuntaan, lisää Mari.

Tulevina vuosina tulee ratkottavaksi esimerkiksi se, mihin sijoittuvat vihreän siirtymän hankkeet ja miten ne muuttavat aluerakennetta. Myös kestävän liikennejärjestelmän kehitykselle pitää Marin mukaan olla tilaa ja mahdollisuuksia tulevaisuudessa.

Asiat tulevat lakiuudistusten myötä muuttumaan paljon.

Huolta sen sijaan herättävät kuntien ja maakuntien kaavoitukseen sekä aluehallintoon lähivuosina vaikuttavat lakiuudistukset. Esimerkiksi pian lausunnoille tuleva alueidenkäyttölaki sekä ensi vuonna voimaan astuva uusi rakentamislaki korjaussarjoineen.

− Miten kaavoitusjärjestelmä muuttuu ja millaisia keinoja kunnille jää hallita tulevaa kehitystä? Entä mistä löytyy tilaa tuleville kasvusuunnille tai uusille infrahankkeille, kun haja-asutus vapautuu? Asiat tulevat muuttumaan paljon, Mari summaa.

Lempipaikka löytyy synnyinkaupungista

Marin mielikuvissa Uusimaa on joukko hyvin erilaisia kuntia ja kaupunkeja. Maakunta kätkee sisäänsä merta ja metsää, kaupunkia ja maaseutua, jopa luonnonrauhaa.

− 26 kunnassa on perehtymistä, sillä jokaista en niin hyvin tunne. Itä-Uusimaa sekä Helsingin seutu ovat tutumpia, koska olen vetänyt MAL-työtä, Mari kertoo.

Maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksissa määritellään Suomen suurimpien kaupunkiseutujen ja valtion yhteiset tavoitteet sekä konkreettiset toimet lähivuosille.

Marin lempipaikka Uudellamaalla on synnyinkaupunki Helsinki.

− Olen hyvin kotikeskeinen. Viihdyn kaupungissa, mutta rakastan myös metsää. Myös meri on tärkeä, oivalsin sen vasta asuessani Kuopiossa kauniin Kallaveden läheisyydessä.

Vapaa-aika kuluu kesäisin pitkälti pihatöissä. Kotina sekä mökkinä on vanha talo, joten Marin mukaan puuhaa riittää.

Uuden aluesuunnittelun johtajan työmatka mutkittelee Itä-Helsingistä Viikin, Vanhankaupungin kosken ja Vallilan laakson kautta Pasilaan. Reitti on pyöräilystä innostuneen Marin mielestä hyvin kaunis.

Itseään Mari kuvailee hyvin käytännönläheiseksi ja rauhalliseksi.

− Entinen kollegani sanoi, että minua ei saa millään suuttumaan. Mutta on minussa myös vähemmän vakava hassuttelijapuoli, kaavoituksen konkari naurahtaa.

Ota yhteyttä:

Mari Siivola