Matkailun uudistuminen yksi EAKR-haun painotuksista Uudellamaalla

Sinisellä pohjalla piiroskuvia, esimerkiksi idealamppua pitelevä käsi, kerrostalo ja puita.

Avasimme tammikuun lopussa Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoitushaun viidessä Etelä-Suomen maakunnassa. Uudellamaalla teemoina painottuvat erityisesti matkailualojen ja yritysten uudistuminen, vihreä siirtymä sekä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan kiihdyttäminen. Hakuaika päättyy 1. maaliskuuta.

Tällä kierroksella rahoitusta on käytettävissä myös pk-yritysten kasvun ja kilpailukyvyn parantamisen teemoissa.

– Uudeltamaalta rahoitusta tavoittelevien hankkeiden osalta on hyvä pitää mielessä maakunnan kaksi tärkeää strategisista tavoitteista vuoteen 2030 mennessä: tutkimus- ja innovaatiotoiminnan investointien taso halutaan nostaa viiteen prosenttiin bruttokansantuotteesta sekä saavuttaa alueen hiilineutraalius, kertoo erityisasiantuntija Hanna Laaksonen Uudenmaan liitosta.

Maakunnan tavoitteet on kirjattu Uusimaa-ohjelmaan(Avautuu uuteen ikkunaan), Hiilineutraali Uusimaa -tiekarttaan(Avautuu uuteen ikkunaan) sekä Uudenmaan älykkään erikoistumisen strategiaan(Avautuu uuteen ikkunaan).

Rahoitusta voidaan myöntää myös laajempiin maakuntien yhteishankkeisiin.

Uudellamaalla jaossa 7,5 miljoonaa euroa

Tällä hakukierroksella Uudenmaan hankkeille on jaettavana yhteensä 7,5 miljoonaa euroa. Erityisesti näitä teemoja edistävistä hankkeista toivotaan hyviä ehdotuksia:

Tutustu hakuilmoitukseen ja hakuinfojen aineistoihin

Kannattaa lukea tarkkaan rahoitushakua koskeva ilmoitus. Siinä kerrotaan haussa mukana olevat toimintalinjat ja erityistavoitteet sekä avataan haun määritelmät, rajaukset ja kustannusmallit. Lisäksi ilmoituksesta selviää hankkeiden arviointiperusteet.

Järjestimme rahoitushaun avauduttua neljä hakuinfoa, joissa esiteltiin haun painopisteitä ja opastettiin rahoitushakemuksen laatimisessa. Infojen materiaalit on koottu rakennerahastojen verkkopalveluun. Kannattaa käydä tutustumassa aineistoihin.

Hanna Laaksonen

Erityisasiantuntija

EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelman hankkeiden rahoitus, ekosysteemisopimukset

Päivitetty 9.2.: Uutisen kärjeksi otsikkoon nostettu matkailun uudistuminen. Ingressiteksti päivitetty samalla periaatteella.

Rahoitus