Nuoret ilmastoaktiivit toivat tuoreita näkökulmia Uudenmaan ilmastotyöhön

COP26-tapahtumassa kaksi ihmistä esiintymässä ja ihmisiä katsomossa tuoleilla.

Glasgow’n ilmastokokouksen ajan Pohjoismainen ministerineuvosto tarjosi keskusteluareenan, jossa ilmastokeskusteluun pystyi osallistumaan monissa tapahtumissa ensimmäistä kertaa myös Helsingissä. Osana tapahtumasarjaa järjestettiin perjantaina 12.11. Tackling climate challenges together – Solutions and tools from Helsinki-Uusimaa Region -tapahtuma, jossa esiteltiin uusia ilmastoratkaisuja, yhteistyömalleja ja työkaluja Uudeltamaalta.

Uudellamaalla on kunnianhimoisia ilmastotavoitteita ja paljon ratkaisuja. Tapahtumassa nuoret ilmastoaktiivit kertoivat ajatuksiaan ratkaisuista ja niiden vaikuttavuudesta. Uusimaalaiset toimijat halusivat saada nuorilta näkökulmia ilmastotyöhön. Jokaista tapahtumassa mukana ollutta tahoa haastatteli kaksi nuorta ilmastoaktiivia, Zahra Karimy ja Ada Koistinen.

– Hyvä, että tällainen järjestettiin ja saimme olla mukana edustamassa meidän ikäisiä. Osa projekteista kuulosti hyviltä, mutta yleisesti yritysten ja julkisen sektorin päättäjien puheiden vakavuus ei vastaa todellisuutta. Globaali vastuu ja epäsuhtaiset valtasuhteet pitäisi ottaa kaikessa huomioon, sanovat Karimy ja Koistinen.

Tackling climate challenges together -tapahtumassa Uudenmaan liitto esitteli ilmastoyhteistyön mallia, Siinä julkinen ja yksityinen sektori, tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimijat sekä asukkaat osallistuvat ilmastonmuutoksen hillintään tunnistaen systeemimuutoksen haasteet ja ympäristön rajat.

Helsinki, Vantaa, Espoo ja Porvoo kertoivat konkreettisia esimerkkejä ilmastotyöstään ja uusista toimintatavoistaan. Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY), Kausal Oy ja Climate Leadership Coalition kertoivat työkaluistaan ilmastotyön tueksi.

Tackling climate challenges together – Solutions and tools from Helsinki-Uusimaa Region -tapahtuman ohjelma:

Tackling global and local challenges together

Tools for collaboration and accelerated pathway

Pohjoismainen ministerineuvosto järjesti yli 100 tapahtumaa Helsingissä ja Glasgow’ssa

Pohjoismailla on kunnianhimoiset ilmastotavoitteet ja alueen edelläkävijäratkaisut olivat monin eri tavoin esillä Glasgow’n ilmastokokouksen aikana järjestettävissä Pohjoismaisen COP26-paviljongin tapahtumissa.

Tapahtumissa käsiteltiin erilaisia ilmastoaiheita, kuten vihreää energiaa, liikennettä, ruokajärjestelmää ja muotia. Iso-Britannia halusi laajentaa ilmastokokouksen osallistujakuntaa niin, että mukana keskusteluissa valtioiden lisäksi ovat myös kaupungit ja alueet.

> Lue lisää Pohjoismaisen paviljongin ohjelmasta(Siirryt toiseen palveluun)

Johtava ilmastoasiantuntija Pia Tynys, puh. 040 149 2244