Uusimaa ja Saksan Brandenburg syventävät yhteistyötään

Tuija Telén ja Katrin Lange allekirjoittavat alueiden välisen yhteistyösopimuksen.

Uudenmaan maakuntajohtaja Tuija Telén ja Saksan Brandenburgin osavaltion EU- ja finanssiasioiden ministeri Katrin Lange ovat allekirjoittaneet alueidensa välisen yhteistyösopimuksen Potsdamissa.

Brandenburg on Saksan pääkaupunki Berliiniä ympäröivä osavaltio. Berliini itsessään ei kuulu Brandenburgiin. Osavaltion pääkaupunki on Potsdam. Asukkaita on noin 2,5 miljoonaa. Uudellamaalla puolestaan asuu 1,8 miljoonaa ihmistä.

Sopimuksen teemat ovat Itämeri-yhteistyö vahvistaminen, vaikuttaminen Eurooppa-politiikkaan ja alue- ja kaupunkikehityksen suuntaan sekä yhteistyö innovaatioiden, yliopisto- ja tutkimusyhteistyön, start-up-rahoituksen ja yhteisten EU-hankkeiden kehittämisessä.

Ministeri Lange korosti, että molemmat osapuolet ovat vahvasti sitoutuneita sopimukseen kirjattujen asioiden edistämiseen. Hän piti tätä erityisen tärkeänä nykyisessä geopoliittisessa tilanteessa.

Maakuntajohtaja Telén painotti Saksan merkittävyyttä yhteistyökumppanina sekä alueiden yhteisiä pyrkimyksiä Itämeren piirin nostamisessa entistäkin kilpailukykyisemmäksi alueeksi.

– Yhteistyösopimus on merkittävä askel lähes viisitoista vuotta jatkuneelle yhteistyölle kahden voimakkaasti kehittyvän pääkaupunkialueen välillä, Telén sanoi.

Vierailunsa aikana maakuntajohtaja Tuija Telén tapasi Brandenburgin finanssiministeriön ja talouskehitysneuvoston sekä Scandria Alliance -verkoston edustajia. Vierailuohjelmaan kuului myös tutustuminen Potsdamin tiedepuistoon ja Media Tech Hub -keskukseen.

Yhteydet:

Tuija Telén

Maakuntajohtaja

Liiton toiminnan, talouden ja hallinnon johtaminen, asioiden valmistelu maakuntahallituksen päätettäväksi.

Palvelee myös ruotsiksi

Tapaamisvaraukset: assistentti Hanne Koljonen, puh. +358 40 552 3152