Uusimaa-viikon tapahtumissa on jokaiselle jotakin

Uusimaa-viikko 9.5.-13.5.2022. Taustalla metro Kalasatamassa olevalla sillalla ja muutama kerrostalo.

Uusimaa-viikko esittelee ympäristöviisasta Uuttamaata kymmenien kiinnostavien tapahtumien voimin 9.–13. toukokuuta. Viiden päivän ajan tekemistä ja asiaa löytyy kaikenikäisille ympäri Uuttamaata.

Uudenmaan liitto on koonnut kuntien, oppilaitosten ja monien muiden toimijoiden tarjontaa jokavuotiseen keväiseen tapahtumakimaraan. Uudeltamaalta löytyy monia ympäristöviisaita ratkaisuja, joihin pääsee tutustumaan viikon aikana.

Uusimaalaisten oma tapahtumaviikko on monipuolinen

Uusimaa-viikkoa päästään kahden vuoden tauon jälkeen viettämään kasvokkain järjestettävissä tapahtumissa. Korona-aika on tuonut hyvänä käytäntönä sen, että osaan tapahtumista voi osallistua etänä vaikka omalta kotisohvalta käsin.

Uusimaa-viikon aikana on luvassa yhdessäoloa, tietoiskuja, keskusteluja, talkoita, kohtaamisia ja verkostoitumista. Viikolla myös avataan Uusimaa-palkinnon haku.

Tapahtumakimara alkaa Eurooppa-päivän merkeissä. Tiistaina kulttuurimarkkinoilla kohtaavat taiteilijat, terveys- sosiaali- ja hyvinvointialojen ammattilaiset. Keskiviikkona valokeilaan pääsevät kiinnostavat uusimaalaiset kulttuuriympäristöt.

Torstaina Sappi Kirkniemen tehdas kutsuu lähikuntien päättäjät ja virkamiehet sekä alueen kansanedustajat tutustumaan toimintaansa ja Lohjanjärven vesiensuojelun historiaan. Uusimaa on Euroopan yrittäjyysalue kuluvan vuoden ajan ja perjantaina sen tiimoilta järjestetään aamupalatilaisuus Kilpailuetua ympäristöviisaudesta -otsikolla.

Fokus Uusimaa innostaa keskusteluun

Uusimaa-viikon keskustelusarjassa 9.–13. toukokuuta syvennytään uusimaalaiseen identiteettiin ja voimavaroihin sekä ympäristöviisaan Uudenmaan teemoihin. Luontopalvelujohtaja Henrik Jansson saa päivittäin vieraakseen eri alojen asiantuntijoita ja tuttuja uusimaalaisia. Keskustelusarjaa voi seurata Uusimaa-viikon Facebook-sivulla ja Uudenmaan liiton Youtube-kanavalla.

Mikä on Uusimaa-viikko?

Uusimaa-viikko on järjestetty vuodesta 2012 lähtien Uudenmaan liiton koordinoimana. Tapahtumaviikkoa vietetään uudella teemalla aina toukokuun alussa.

Viikon päätapahtumista vastaavat tänä vuonna Eurooppalainen Suomi ry, Taikusydän – Uudenmaan alueverkosto, Lapinlahden Lähde, Sappi Kirkniemen paperitehdas ja Uusimaa – Euroopan yrittäjyysaluevuosi.

IlmastoTapahtumat