Valokeilassa onnistuneet AKKE-hankkeet – Tutustu tulosjulkaisuun

Kuva julkaisun kannesta, jossa tekstit Kestävää kasvua ja elinvoimaa - Tuloksia Uudellamaalla vuosina 2021-2022 rahoitetuista AKKE-hankkeista.

Olemme koonneet tuoreeseen julkaisuun onnistumisia hankkeista, joita olemme rahoittaneet kansallisella Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman rahoituksella, niin sanotulla AKKE-rahoituksella. Mukana on 12 esimerkkihanketta, jotka saivat rahoituspäätökset vuosina 2021 ja 2022.

Näissä hankkeissa Uudenmaan toimijat kehittelivät mainioita pilotteja ja kokeiluja, joilla luotiin pohjaa vihreän siirtymän investoinneille, menestyvälle innovaatiotoiminnalle sekä yhteisöllisyyden ja hyvinvoinnin vahvistamiselle. Lisäksi punottiin aivan uudenlaisia yhteistyön verkostoja. Korkeakoulut ja muut oppilaitokset sekä yhdistykset olivat ahkerimpia hakijoita.

Rahoitusta myönnettiin hankkeille, joissa oli mahdollista vahvistaa alueen elinvoimaa sekä ympäristön ja ihmisten hyvinvointia hakupainotustemme mukaan. Tuen piiriin onnistuttiin saamaan myös sellaisia toimijoita, jotka eivät aiemmin olleet päässeet hyödyntämään vastaavia rahoituksia.

Tervetuloa tutustumaan julkaisuun koottuihin hankkeisiin, jotka ovat mainioita nostoja AKKE-rahoituksen tuloksista.

Toimiva ja joustava rahoitusväline

AKKE-rahoitus oli aiemmilla hallituskausilla osa valtion budjettia ja sen tarkoituksena oli edistää aluekehittämispäätöksen toimeenpanoa maakunnissa. Nykyiseen Petteri Orpon hallituksen budjettiin määrärahaa ei valitettavasti ole enää sisällytetty.

Kiinnostusta tällaisen joustavan rahoituksen hyödyntämiseen tuntuisi kuitenkin olevan. Noin 60 prosenttia rahoitusta hakeneista hankkeista on jäänyt Uudellamaalla ilman tukea.

– AKKE on erittäin ketterä rahoitusväline maakunnan omista lähtökohdista kumpuavien hankkeiden tukemiseen. Sen vahvuuksia ovat mahdollisuus nopeaan päätöksentekoon ja hankkeiden käynnistämiseen sekä kevyt hallinto, kertoo kehittämispäällikkö Outi Ervasti.

Uudenmaan liitto on myöntänyt AKKE-rahoitusta yhteensä yhdeksän miljoonaa euroa. Tukea on saanut tähän mennessä 57 hanketta. Loppuja tukirippeitä on vielä jaossa tämän vuoden aikana. Nämä ovat osin palautuksia rahoitetuilta hankkeilta.

–  Huhtikuun lopussa sulkeutuneeseen pienimuotoiseen rahoitushakuun saimme 51 hakemusta, joissa haettiin yhteensä 1,7 miljoonan euron verran rahoitusta. Tukieuroista tulee kova kisa, sillä jaettavanamme on tällä kertaa vain noin 360 000 euroa, sanoo Ervasti. Ensi syksylle on vielä luvassa yksi hakukierros.

Euroopan unionin rakennerahastovaroja on saatu Uudellemaalle huomattavasti vähemmän kuin monissa muissa maakunnissa, joten kansallinen AKKE-rahoitus on otettu alueella lämpimästi vastaan. Uudenmaan liitto on yhdessä muiden maakuntien kanssa vedonnut valtionhallintoon, että hyväksi havaittu tukimuoto saisi jossakin vaiheessa vielä jatkoa.

Tutustu julkaisuun:

Myös tämä julkaisu on toteutettu AKKE-rahoituksella.

Outi Ervasti

Kehittämispäällikkö

Uusimaa-ohjelma, työllisyys- ja elinkeinopolitiikka, Uudenmaan edunvalvonta, AKKE-rahoitus sekä Uudenmaan yrityspalkinto. Aluekehittämisen johtaja Eero Venäläisen varahenkilö.

HankkeetRahoitus