Avia-verkoston ilmastositoumus: Lentoasema-alueen toimijat nostavat kestävän kehityksen valtikseen

Lentokone nousussa Helsinki-Vantaalla.

Vantaalla julkistettiin 24. maaliskuuta lentoasema-alueen toimijoiden yhteinen ilmastositoumus, joka on ainutlaatuinen maailmassa. Näin laajan joukon sitoumusta kestävästä kasvusta ei ole aiemmin tehty. Alueen yritykset, järjestöt ja julkiset toimijat aikovat nousta pandemiakriisistä entistä parempina.

– Sitoumuksemme liittyy kestävään kasvuun niin ympäristön, suurten työllisyyskysymysten kuin koko maan kilpailukyvyn osalta. Lentoaseman alue on kasvun veturi, jonka tulevaisuus täytyy turvata, painotti kaupunginjohtaja Ritva Viljanen

Helsinki-Vantaa on Suomelle tärkeä vihreän reitin solmukohta Euroopan ja Aasian välillä. Myös rahtiliikenne ja logistiikka hyödyntävät lyhintä ja vähäpäästöisintä vihreää reittiä. Päästövähennykset kilpaileviin reitteihin verrattuna ovat jopa kymmeniä prosentteja.

– Merkittävä työ ympäristön hyväksi on kilpailuetu. Helsinki-Vantaan lentoasema alueineen tähtää ympäristöystävällisimmäksi ja terveysturvallisimmaksi Euroopassa, sanoi Finnairin vastuullisuusjohtaja Anne Larilahti

Johtaja Henri Hansson Finavialta kertoi yrityksen jo olevan hiilineutraali. Seuraavana tavoitteena on nollapäästöt.

Suomi aikoo edistää puhdasta ja vastuullista liikkumista. Maakuntajohtaja Ossi Savolainen korosti yksityisen ja julkisen sektorin kumppanuutta.

– Tämä sitoumus tähtää kunnianhimoiseen ilmastotavoitteeseen ja toteutuessaan tulee viemään lentoaseman aluetta edelläkävijöiden joukkoon. Yhteisillä ponnistuksilla lentoliikenne nousee kriisistä entistä kestävämpänä ja kilpailukykyisempänä. Paikallisten, valtakunnallisten ja ylikansallisten toimijoiden ja päättäjien yhteistyöllä se onnistuu.

Ilmastomanifestin julkaisseeseen Avia-verkostoon kuuluu yli kolmekymmentä toimijaa niin julkiselta kuin yksityiseltä sektorilta. Verkosto pyrkii edistämään Helsinki-Vantaan menestystä ja kilpailukykyä yhtenä maailman parhaista lentoasemista ja vaihtokentistä.

Tallenne tiedotustilaisuudesta Vantaa-kanavalla(Avautuu uuteen ikkunaan, Siirryt toiseen palveluun)

IlmastoLiikenne