Artikkeli

Eduskuntavaalien tulos tuo suomalaisille mahdollisuuksia

Oranssi tausta, jonka keskellä ympyrä. Ympyrän päällä valkoinen vino palkki, jossa lukee Tulevaisuustutka.

Eduskuntavaalien tulosta puitiin Uudenmaan näkökulmasta Tulevaisuustutka-webinaarissa 19. huhtikuuta. Tilaisuudessa pohdittiin erityisesti alueiden ja kaupunkien asetelmia sekä todettiin, että vaalitulos oli monella tavalla historiallinen.

Hallitus ja sen ohjelma osaltaan määrittävät, mitä pääkaupunkiseudulla, Uudellamaalla ja koko Suomessa on odotettavissa seuraavan hallituskauden aikana. Tällä vaalikaudella eduskunnassa on yhteensä 60 kansanedustajaa, jotka on valittu Helsingin ja Uudenmaan vaalipiireistä.

Kaupunkipolitiikka tapetilla

Kaupunkitutkimusinstituutti Urbarian johtaja ja Helsingin yliopiston kaupunkimaantieteen professori Mari Vaattovaara uskoo tulevankin hallituksen osalta kaupunkipolitiikan jatkavan nopeaa kasvua kansallisen politiikan aiheena. Juha Sipilän hallituksen ohjelma ei tunnistanut kaupunkeja. Sipilän hallitusohjelmassakin mainittiin vain kolme kaupunki-sanan johdannaista.

– Saimaannorppakin on tunnistettu valtakunnan tason politiikan kohteeksi selkeämmin kuin Helsinki, pääkaupunkiseutu tai suurimmat kaupungit erityispiirteineen, Vaattovaara kertoi analyysistaan.

Sanna Marinin hallituksen ohjelmassa kaupunki-sana mainittiin peräti 57 kertaa eli prosentuaalisesti se oli huima lisäys. Kaupunkipolitiikan sisällöt ovat konkretisoituneet merkittävästi.

Asumisin ja liikkumisen tarpeita tulee tarkastella yhteiskunnassamme. Esimerkiksi etäisyys asuinpaikan ja työpaikan välillä on menettämässä merkitystä erityisesti asiantuntijatyötä tekevillä.

– Jos väestöllä valinnanmahdollisuudet kasvavat, kuinka varmistamme tarjonnan vastaavuuden nimenomaan kestävällä tavalla. Se on mielestäni tulevan hallitusohjelman keskeisin kysymys, hän sanoo.

Muutoksia ilmassa

Politiikan konkaritoimittaja Unto Hämäläisestä on jopa vallankumouksellinen muutos, jos perinteiset valtionhoitajapuolueet sosialidemokraatit ja keskusta olisivat yhtä aikaa oppositiossa. Koko itsenäisyyden aikana ei löydy hallitusta ilman jompaakumpaa puoluetta lukuun ottamatta virkamieshallituksia tai muita tilapäisiä hallituksia.

– Se voi tarjota myös mahdollisuuksia katsoa asioita vähän toisesta näkökulmasta kuin tähän asti on katsottu.

Keskusta menetti vaaleissa perinteiset kannatusalueensa perussuomalaisille. Nähtäväksi jää, millaiseksi keskustelu Etelä-Suomen ja muun Suomen välillä muotoutuu.

– Perussuomalaisilla on erittäin suuri intressi tavallaan jatkaa keskustan roolia hallituspolitiikassa, jos perussuomalaiset ovat hallituksessa, Hämäläinen totesi.

Hämäläinen toi esiin myös sen, että tarvittavat sopeutustoimet voivat asettaa haasteita suurille hankkeille, kuten ratahankkeille ja hyvinvointialueiden lisätoiveille.

Katso tilaisuuden tallenne

Tulevaisuustutka-webinaarisarjassa ennakoidaan globaaleja muutosvoimia ja niiden vaikutuksia Uudellemaalle. Uudenmaan liiton järjestämät Tulevaisuustutka-webinaarit ovat avoimia kaikille maakunnan tulevaisuudesta kiinnostuneille.

EnnakointiTapahtumat