Eduskuntavaalien tulos Uudenmaan näkökulmasta on aiheena Tulevaisuustutka-webinaarissa 19.4.

Oranssi tausta, jonka keskellä ympyrä. Ympyrän päällä valkoinen vino palkki, jossa lukee Tulevaisuustutka.

Kun kevään eduskuntavaalien tulos on selvillä, seuraa hallituksen muodostaminen ja hallitusohjelman rakentaminen. Se määrittää osaltaan, mitä pääkaupunkiseudulla, Uudellamaalla ja koko Suomessa on odotettavissa seuraavan hallituskauden aikana. Tulevalla vaalikaudella eduskunnassa on 60 kansanedustajaa, jotka on valittu Helsingin ja Uudenmaan vaalipiireistä.

Tulevaisuustutka-webinaarissa keskiviikkona 19.4. klo 8.00–9.00 luodaan tilannekuvaa siitä, mitä vaalitulos merkitsee Uudellemaalle ja miten se ennakoi tekemisen suuntaa. Kiinnostavaa on myös ennakko-odotusten ja lopputuleman merkitys ja se, miten vaalitulos muuttaa asetelmia eri alueiden kesken. Mitä haasteita tai mahdollisuuksia erilaiset hallituspohjakombinaatiot tarjoavat Uudellemaalle ja pääkaupunkiseudulle?

Kaupunkitutkimusinstituutti Urbarian johtaja Mari Vaattovaara on suomalainen kaupunkitutkija ja kaupunkimaantieteen professori Helsingin yliopistosta. Vaattovaaralla on näkemystä älykkään kaupungin haasteisiin, muuttoliikkeeseen ja alueiden vetovoimaan. Hän ottaa Tulevaisuustutkassa kantaa kaupunkien asemaan kansallisen politiikan kohteena. Tuoreeltaan vaalien jälkeen on kiinnostavaa pohtia, mikä on kaupunkikehityksen ja metropolipolitiikan asema.

Politiikan konkaritoimittaja Unto Hämäläinen tietää, mitä poliittinen valta on ja miten se näyttäytyy arjessa. Palkittuna ja monipuolisena kirjoittajana meritoitunut Hämäläinen pohtii Tulevaisuustutkassa, miksi kevään vaalit olivat tärkeät ja mitä tulos tarkoittaa Uudellemaalle.

Tilaisuuden juontaa Uudenmaan liiton aluekehittämisjohtaja Juha Eskelinen.

Tulevaisuustutka-webinaarisarjassa ennakoidaan globaaleja muutosvoimia ja niiden vaikutuksia Uudellemaalle. Uudenmaan liiton järjestämät Tulevaisuustutka-webinaarit ovat avoimia kaikille maakunnan tulevaisuudesta kiinnostuneille.

Tilaisuuteen ei tarvitse ilmoittautua etukäteen. Tallenne julkaistaan Uudenmaan liiton Youtube-tilillä(Siirryt toiseen palveluun) tilaisuuden jälkeen.

EnnakointiTapahtumat