Uudenmaan liitto Ajankohtaista Yhteystiedot

Ensimmäinen Uusimaa-päivä villitsi – Ensi vuoden pääjuhla Vantaalla

Kaikkien aikojen ensimmäinen Uusimaa-päivä villitsi 21. toukokuuta. Eri puolilla Uuttamaata järjestettiin kymmeniä tapahtumia päiväkodeissa, kouluissa, kirjastoissa, hoivakodeissa, työpaikoilla ja toreilla. Päivä huipentui Lohjalle yhteiseen kevätjuhlaan, katso tallenne jos missasit juhlan!

− Huikea päivä takana, kiitos kaikki uusimaalaiset! Tavoitteenamme oli lisätä positiivista me-henkeä ja yhteenkuuluvuuden tunnetta Uudellamaalla. Halusimme saada ihmiset kohtaamaan ja juhlimaan yhdessä, nostaa esiin kulttuuria, taidetta ja uusimaalaista luontoa, ja siinä onnistuttiin loistavasti, iloitsee Uusimaa-päivää luotsaava Katriina Rosavaara Uudenmaan liitosta.

Kiitos Lohja, nähdään ensi vuonna Vantaalla

Uusimaa-päivän kevätjuhla Lohjalla tarjosi huikean kattauksen uusimaalaista musiikkia ja kulttuuria. Tunnelma Laurentius-salissa oli tapissaan, kun yli 300 vierasta juhli yhteislaulun tahdissa juhlan päätteeksi. Suoran lähetyksen tallenne on katsottavissa Yle Areenassa kuukauden ajan.

− Iso kiitos Lohjalle, joka lähti rohkeasti mukaan jo uuden konseptin suunnitteluvaiheessa! Lohjalla järjestettiin upea kevätjuhla ja tuntui, että koko kaupunki oli täysillä mukana Uusimaa-päivässä, hehkuttaa Rosavaara.

Ensi vuoden toukokuussa katseet suunnataan Vantaalle, sillä Uusimaa-päivän yhteinen kevätjuhla järjestetään vuorotellen eri puolilla Uuttamaata. Tarkempi suunnittelu käynnistyy syksyllä.

Jenny Liebkind ja Tomi Joutsen esittivät kaksi Amorphiksen kappaletta. Edessä viittomakielen artisti Miguel Peltomaa, taustalla Lohjan kaupunginorkesterin muusikoita.

Kakkien aikojen ensimmäisen Uusimaa-päivän Kevätjuhlan avasi räväkkä lohjalaisbändi Safetybox. Laurentius-salin yleisö seuraa esitystä.

Kevätjuhlan lopulla esiintyi Länsi-Uudenmaan musiikkiopisto yhdessä tanssijoiden kanssa.

Tilaisuuden juonsivat kolmella kielellä Jana Riisalo, Vanessa Westerlund ja Shawn Huff. Ohjelma tulkattiin myös viittomakielelle.

Jätä terveisiä ja ideoi tulevaa

Uusimaa-päivä järjestettiin nyt ensimmäistä kertaa, joten otamme mielellämme vastaan palautetta ja kuulumisia tapahtumista sekä ideoita ensi vuotta silmällä pitäen.

Jo ennakkoon saimme runsaasti kannustavaa palautetta Museokortin arvontalomakkeen kautta, kiitos niistä. Arvonta on nyt suoritettu ja viisi onnekasta pääsee vierailemaan vuoden ajan kiinnostavimmissa kulttuurikohteissa ympäri Uuttamaata ja Suomea. Ilmoitamme voittajille henkilökohtaisesti.

Terveisiä teiltä

”Ihanaa päästä juhlimaan Uusimaa-päivää! Mitä enemmän tutustun tarjontaan, sitä enemmän innostun!”

”Hieno oheismateriaali. Lähdemme lasten kanssa metsäretkelle bongaamaan kevään merkkejä.”

”Viehättävä ajatus ja ideat helppoja toteuttaa pienelläkin budjetilla. Tästä tulee välittömästi yksi perinne lisää, kiitos!”

”Juodaan kevätkahveja koko toimiston porukan kesken Helsingin keskustassa.”

”Hieno idea, iloinen juhla ja upea Uusimaa!”

Värikäs maalaus, jossa täytekakku kynttilöillä. Uusimaa-päivä -logo.

Uusimaa-päivä

Uusimaa-päivä kutsuu nauttimaan kulttuurista, kohtaamisista ja lähiluonnosta yhdessä. Keväistä juhlapäivää vietettiin Uudenmaan kunnissa ensimmäistä kertaa tiistaina 21.5.2024.

Lisätietoja:

Katriina Rosavaara