Euroopan alueiden komitean ympäristövaliokunta kokoontuu Espooseen keskustelemaan EU:n ilmastopolitiikan tulevaisuudesta

Ilmakuva, jossa vasemmalla autotie, takana taloja Espoon Keilaniemessä ja etualalla merta.

Uudenmaan liitto isännöi yhteistyössä Espoon kaupungin kanssa Euroopan alueiden komitean ympäristö- ja ilmastovaliokuntaa 26.–27. syyskuuta. Espoossa järjestettävässä kaksipäiväisessä tapahtumassa valiokunta tarkastelee EU:n ilmastopolitiikan tulevaisuuden näkymiä.

Ympäristö-, ilmastonmuutos- ja energiavaliokunta (ENVE) vastaa Euroopan alueiden komitean työn koordinoinnista Euroopan vihreän kehityksen ohjelmaan liittyvillä aloilla, joihin kuuluvat ympäristö, luonnon monimuotoisuus, kiertotalous, saasteettomuus, ilmastonmuutos sekä energia- ja avaruuspolitiikka.

– ENVE-valiokunnan kokouksen saaminen Suomeen tarjoaa Uudenmaan alueen ilmastotyölle ja -toimijoille merkittävää kansainvälistä näkyvyyttä sekä mahdollisuuden lisätä vaikutusvaltaamme EU:ssa, Uudenmaan maakuntajohtaja Tuija Telén summaa.

Evästystä tulevalle komissiolle ja YK:n ilmastokokoukseen

Espoon kokouksessaan ENVE-valiokunta käsittelee Euroopan alueiden komitean varapuheenjohtajana toimivan Uudenmaan maakuntahallituksen puheenjohtajan Markku Markkulan laatiman lausunnon EU:n ilmastopolitiikan ja hiilineutraalisuustavoitteiden kannalta välttämättömistä toimista tulevan komission työohjelmassa.

Aiheesta käytävään keskusteluun osallistuvat muun muassa ympäristöministeri Kai Mykkänen, Euroopan ympäristöviraston pääjohtaja Leena Ylä-Mononen ja maailman johtaviin asiantuntijoihin kuuluva YK:n ympäristöohjelman resurssipaneelin puheenjohtaja ja entinen EU:n ympäristökomissaari Janez Potočnik. Samassa yhteydessä annetaan kuntien ja alueiden suositukset marraskuussa Bakussa pidettävään YK:n ilmastokokoukseen (COP29).

Vihreä siirtymä ei tapahdu ilman alueellisia innovaatioita

Toisena päivänä järjestettävässä konferenssissa käsitellään alueellisten innovaatioiden merkitystä vihreän siirtymän edistämisessä. Tilaisuuden alussa kuullaan puheenvuorot ENVE-valiokunnan puheenjohtajana toimivalta Varsovan kaupunginjohtaja Rafał Trzaskowskilta sekä kunta- ja alueministeri Anna-Kaisa Ikoselta.

Uudenmaan innovatiivista ilmastotyötä esittelevät mm. Uudenmaan liiton ilmastotyön johtava asiantuntija Pia Tynys, VTT:n energia- ja vetytutkimusalueen johtaja ja Suomen ilmastopaneelin jäsen Antti Arasto sekä Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä.

Kaksipäiväiseen tilaisuuteen osallistuu noin sata Euroopan alueiden komitean jäsentä, keskeisiä poliittisia päättäjiä, kaupunginjohtajia sekä johtavia ilmastoasiantuntijoita eri puolilta Eurooppaa.

Tilaisuutta on mahdollista seurata livelähetyksenä alueiden komitean verkkosivuilta:

Euroopan alueiden komitea

Euroopan alueiden komitea on EU:n virallinen instituutio, jota on kuultava alueisiin ja kuntiin vaikuttavien asioiden valmistelussa. Alueiden komitean jäsenet laativat valiokunnissa lausuntoja komissiolle, neuvostolle ja parlamentille erilaisista EU-lainsäädännön asioista, kuten työllisyys-, sosiaali- ja terveys- sekä ympäristöasioista, digitalisaatiosta ja aluepolitiikasta.

Alueiden komiteassa on yhteensä 329 edustajaa, joista Suomen valtuuskuntaan kuuluu yhdeksän kuntia ja maakuntia edustavaa jäsentä ja yhdeksän varajäsentä. Uudenmaan maakuntahallituksen puheenjohtaja Markku Markkula toimii alueiden komitean varapuheenjohtajana.

Ida Honkanen

Kansainvälisten asioiden asiantuntija

Helsinki Smart Region -brändi, älykkään erikoistumisen strategian toimeenpano, kansainväliset vierailut

Palvelee myös ruotsiksi