Haastamme 16-20-vuotiaat nuoret kertomaan, miltä Uusimaa näyttää vuonna 2050

Hymyileviä nuoria ottamassa selfieitä puhelimella ja kameralla.

Uudenmaan liiton Zooming Uusimaa 2022 -leffahaasteessa nuoret haastetaan pohtimaan Uudenmaan tulevaisuutta. Haasteeseen voi osallistua 8.4.2022 saakka. Haasteen palkintona on elokuvaleiri ammattilaisten ohjauksessa.

Millainen on sinun Uusimaasi vuonna 2050 ja miten se muuttuu? Miten digitaaliset palvelut ja tekoäly näkyvät arjessamme? Miten asumme, mitä töitä teemme ja mistä saamme energiamme? Millainen on onnellisten Uusimaa 2050?

Zooming Uusimaa 2022 -haasteeseen voi kuvata joko kirjallisesti tai videon avulla oman näkemyksen tulevaisuuden Uudestamaasta. Muotona on enintään 3 000 sanan teksti tai vlogi-, video- tai muu enintään neljän minuutin mittainen digiteos. Leffahaaste on suunnattu 16–20-vuotiaille uusmaalaisille ja siihen voi osallistua yksin tai yhden kaverin kanssa.

Lähetä ytimekkäästi nimetty tuotoksesi 28.3.-8.4.2022 välisenä aikana osoitteeseen tarja.haili@uudenmaanliitto.fi. Nimeä viestin otsikko: ”Zooming Uusimaa 2022 ja teoksesi nimi”.

– Haluamme tarjota nuorille mahdollisuuksia unelmoida. Tämän haasteen kautta on mahdollisuus kehittyä tarinankertojana jopa ammattilaisuuteen vievälle tielle, Uudenmaan liiton kulttuuriasiantuntija Tarja Haili sanoo.

Leffahaasteen julkistamistilaisuuden tallenne on katsottavissa

Haaste julkistettiin Teams-tapahtumassa keskiviikkona 2.2. Tilaisuuden aikana kerrottiin tarkemmin haasteesta ja siihen osallistumisesta. Tallenteen katsomalla voi saada ideoita ja ajatuksia omaan haasteeseen lähetettävään työhön. Lisäksi pohdittiin myös yhteistä matkaa tulevaisuuteen ja millaisia ratkaisuja ilmastonmuutos tuo mukanaan.

Tallenne on suunnattu haasteeseen osallistuville nuorille, opettajille ja ohjaajille.

– Haasteeseen on helpompi tarttua, kun käy kuuntelemassa aloituksen. Tuomariston jäsenenä on mielenkiintoista päästä näkemään ja lukemaan nuorten kauaskantoisia tulevaisuuskuvia. Nuorilta löytyy hyvää visiointikykyä, Haili kertoo.

Tallenne haasteen julkistamistilaisuudesta

Jatkoon päässeiden lyhytelokuvat esitetään Red Carpet -tapahtumassa

Tuomaristo seuloo parhaat työt jatkoon ja ne julkistetaan Uusimaa-viikolla toukokuussa. Tuomaristossa on edustettuina Humanistinen ammattikorkeakoulu, Metropolia Ammattikorkeakoulu, Red Carpet Film Festival, Uudenmaan kylät ry ja Uudenmaan liitto.

Palkintona on mahdollisuus osallistua heinä-elokuussa elokuvaleirille jatkotyöstämään omaa työtä ammattilaisten ohjauksessa. Leirillä harjoitellaan muun muassa ohjaamista, käsikirjoittamista, kuvaamista ja leikkaamista.

Elokuvaleirillä syntyneet lyhytelokuvat julkaistaan ja esitetään Red Carpet -elokuvafestivaalin ohjelmistossa Hyvinkäällä elokuun lopulla.

Uudenmaan liitto varaa oikeuden käyttää kilpailutöitä tukena maakunnan kehittämistyössä.