Huipputasokas Uudenmaan Science Meets Regions -ohjelma käynnistyy huhtikuun alussa

Uudenmaan science meets region avausseminaaari 4.4.2022.

Uudenmaan liitto käynnistää 4. huhtikuuta Helsingin Musiikkitalossa kansainvälisestikin kunnianhimoisen Uudenmaan Science Meets Regions -ohjelman.

Euroopan komission Joint Research Centerin kanssa yhteistyössä järjestettävän kokonaisuuden tavoitteena on edistää Uusimaa-ohjelman kärkitavoitteiden saavuttamista tietoon perustuvan päätöksenteon keinoin.

– Uudenmaan yritykset, tiedeyhteisöt ja kunnat on kutsuttu mukaan tavoittelemaan yhdessä hiilineutraaliutta, investointeja ja työpaikkoja. Lähestymme laajoja aiheita uudenlaisella tekemisen tavalla, jossa yhdistämme maakunnan tieteen- ja taiteentekijät sekä kokemusperäisen tiedon tarjoajat eli yritykset, maakuntahallituksen puheenjohtaja Markku Markkula kertoo.

Yhdistämme maakunnan tieteen- ja taiteentekijät sekä kokemusperäisen tiedon tarjoajat eli yritykset.

Ohjelmakokonaisuus koostuu useasta tapahtumasta

Vaikuttajafoorumin avaustapahtuma Musiikkitalossa kokoaa yhteen EU-toimijoita ja alueemme päättäjiä sekä tieteen, taiteen, yritysten, julkisen ja yksityisen sektorin edustajia.

Science Meets Regions -ohjelma jatkuu kolmella innovaatioleirillä 4.5., 1.6. ja 17.8.2022. Näiden teemat on johdettu Uusimaa-ohjelman kärkitavoitteista vuodelle 2030: Uusimaa hiilineutraaliksi, tutkimuksen ja kehittämisinvestointien osuus bruttokansantuotteesta viiteen prosenttiin ja työllisyysaste 80 prosenttiin.

– Uudenmaan kärkitavoitteet ovat kansainvälisestikin kunnianhimoisia, ja siksi niiden ratkaisemiseen tarvitaan erilaisia lähestymiskulmia ja eri toimijoiden pitkäjänteistä yhteistyötä, Markkula korostaa.

Ohjelma huipentuu syyskuussa pidettävään päätösseminaariin, jossa kokoamme yhteen kärkiteemoja koskevat ajatukset ja toimenpiteet. Uudenmaan Science Meets Regions -ohjelman pidemmän aikavälin tavoitteita ovat tieteen ja kokemusperäisen tiedon yhdistävät innovaatiot.

Tervetuloa seuraamaan suoraa lähetystä avaustapahtumasta

Musiikkitalon avaustapahtumaa voi seurata suorana verkkolähetyksenä maanantaina 4. huhtikuuta kello 8.30–13.15:

Katso tilaisuuden tallenne(Siirryt toiseen palveluun)

Puhujina ovat muun muassa Suomen Akatemian pääjohtaja Paula Eerola, VTT:n toimitusjohtaja Antti Vasara, ympäristövaikuttaja ja Baltic Sea Action Group -säätiön hallituksen puheenjohtaja ja perustajajäsen Saara Kankaanrinta sekä sähköalan teknologiayritys Ensto Oy:n hallituksen puheenjohtaja Marjo Miettinen.

Ohjelmalehtinen on englanninkielinen, mutta tilaisuuden kieli on suomi, lukuun ottamatta tunnin mittaista EU-osuutta.

Maakuntahallituksen puheenjohtaja Markku Markkula, markku.markkula@aalto.fi, puh. 050 464 455