Uudenmaan liitto Ajankohtaista Yhteystiedot
Artikkeli

Ilmastokasvo Jaana Eskola: Luovien alojen toimijat ovat vahvasti sitoutuneet työhön ilmasto­kriisin ja luonto­kadon hidas­tamiseksi

Kuukauden ilmastokasvo -teksti ja kuva haastatellusta henkilöstä.

Luovilla aloilla on valtavasti potentiaalia olla osaltaan ratkaisemassa ilmastokriisiä. Jaana Eskola työskentelee Uudenmaan liitossa Luovien alojen ekologisen kestävyysmurroksen toimenpideohjelman eli LuoTo-hankkeen projektipäällikkönä.

Millaista työtä teet ilmaston hyväksi?

LuoTo-hankkeessa tarkastelemme luovien alojen konkreettisia päästöjä sekä niiden vähennyskeinoja. Yhtä lailla tarkastelemme myös luovien alojen mahdollisuuksia vauhdittaa laajempaa kulttuurin ja elämäntapojen muutosta kohti kestävämpää tulevaisuutta.

Millainen on taustasi?

Olen taustaltani yhteiskunnallinen ympäristötieteilijä ja kuvataiteilija. Olen työskennellyt taiteen ja ympäristökysymysten rajapinnassa viimeiset kahdeksan vuotta. Sinä aikana olen tarkastellut, miten taiteen avulla voidaan pureutua aikamme polttavimpiin ekologisiin ongelmiin ja millaista kestävyystyötä luovilla aloilla tehdään.

Mitä LuoTo-hanke tekee ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi?

LuoTo-hankkessa pyrimme kokoamaan kullekin luovalle alalle työkalupakin ja parhaat käytännöt alakohtaisten päästöjen vähentämiseksi. Tuomme myös aloilla tehdyn kestävyystyön ja parhaat pilottihankkeet luovien alojen toimijoiden laajempaan tietoisuuteen.

Mikä LuoTo-hankkeessa on juuri nyt ajankohtaista?

Järjestämme kevään aikana yhdeksän alakohtaista luovien alojen kestävyystyöpajaa yhteistyössä Aalto-yliopiston, Taideyliopiston, Sitran, ympäristöministeriön, Creasus ry:n ja MyStash Oy:n kanssa. Tarvitsemme mukaan alojen keskeiset toimijat rakentamaan yhdessä muutospolkuja kohti kestävämpää tulevaisuutta.

Millaisia toimia luovilla aloilla tehdään jo nyt ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi?

Luovilla aloilla tehdään uraauurtavaa työtä uusien ratkaisujen löytämiseksi ilmastomuutoksen hillitsemiseksi ja alakohtaisia kestävyyshankkeita on paljon, joiden parhaat käytännöt voivat hyödyttää yhteiskuntaa laajemminkin.

Mikä on ilahduttanut tai mistä olet tullut erityisen iloiseksi tämän hankkeen aikana?

Luovien alojen toimijoiden vahva sitoutuminen työhön ilmastokriisin ja luontokadon hidastamiseksi ja syvä ymmärrys systeemisen muutoksen tarpeesta on vahvistanut ajatusta siitä, että luovat alat voivat toimia edelläkävijöinä kulttuurisen ja elämäntapojen muutoksen eturintamassa kestävämmän tulevaisuuden rakentamisessa.

Mitä muuta haluat sanoa ilmastotyön parissa työskenteleville uusimaalaisille?

Uusia ratkaisuja ilmastokriisin hillitsemiseksi kannattaa etsiä yhteistyössä luovien alojen toimijoiden kanssa. Uudenlainen ajattelu ja tuoreiden näkökulmien löytäminen voi mahdollistua, kun tiede ja taide tuodaan vuoropuheluun ja yhteistyölle luodaan toimivat puitteet.

Lisätietoja:

Jaana Eskola