
I landskapsplanen fastställer vi de stora riktlinjerna och behoven för utvecklingen av Nylands regionstruktur och trafiksystemet. Målet är att regionstrukturen stöder sig på ett smidigt, ekonomiskt och ur miljöperspektiv hållbart trafiksystem.
I planen anvisas de viktigaste områdesreserveringarna för trafiken, såsom vägar, banor, hamnar och flygplatser. Deras noggrannare placering och genomförandesätt fastställs i kommunernas planläggning och vägplanering.
Trafiksystem
Med tanke på hela landets näringsliv är det avgörande viktigt att trafiksystemet i Nyland fungerar. I Nyland ligger viktiga hamnar, Helsingfors-Vanda flygplats och en tredjedel av hela landets arbetsplatser. Pendlingsområdet sträcker sig på över hundra kilometers avstånd från Helsingfors. Nylands förbund svarar också för utarbetandet av trafiksystemplanerna för västra och östra Nyland.
Trafiksystem
Banor och banprojekt
Nylands bannät är av stor betydelse för tågtrafiken i hela landet eftersom många av trafikens knutpunkter ligger i Nyland. Vi presenterar de viktigaste banförbindelserna i regionen samt de banprojekt som pågår och som planeras.
Banor och banprojekt
Lisätietoja:

Heini Peltonen
Sakkunnig
heini.peltonen@uudenmaanliitto.fi
Logistik och kollektivtrafik, trafiksystemplaner, trafikfrågor i Helsingforsregionen

Petri Suominen
Trafikplaneringschef
petri.suominen@uudenmaanliitto.fi
Förestår trafikplaneringen, styrning av trafiksystemarbetet, trafikfrågor som överskrider landskapsgränserna
Aktuellt

2.5.2023
Utredning om närtågstrafiken i riktning mot Borgå: Från Borgå till Helsingfors på en halvtimme
En ny spårförbindelse skulle avsevärt förbättra Borgåbornas kollektivtrafikförbindelser. Man skulle nå flygplatsen inom en dryg kvart från Borgå, Böle inom en knapp halvtimme och Helsingfors centrum inom en dryg halvtimme, det vill säga cirka 20 minuter snabbare än med den nuvarande bussförbindelsen.

23.3.2023
Nylandsplanens material har uppdaterats på vår webbplats och karttjänsten
Planmaterialet på Nylands förbunds webbplats, den externa karttjänsten och de öppna gränssnitten har uppdaterats i enlighet med domstolens beslut. Helheten Nylandsplanen vann laga kraft genom Högsta förvaltningsdomstolens beslut den 13 mars.

13.3.2023
Högsta förvaltningsdomstolen fattade slutliga beslut om Nylandsplanen
Högsta förvaltningsdomstolen fattade 13.3.2023 beslut om de besvär som gällde helheten Nylandsplanen 2050. I och med dessa beslut har Helsingforsregionens, Västra Nylands och Östra Nylands etapplandskapsplaner, som hör till planhelheten, vunnit laga kraft. Det är inte längre möjligt att besvära sig över besluten.

13.3.2023
Ekologiska förbindelser och konsekvenser för klimatet beaktas i fortsatt planering av direktbanan Esbo–Salo
Direktbanan Esbo–Salo är en del av den planerade snabba tågförbindelsen mellan Helsingfors och Åbo i området för Esbo, Kyrkslätt, Vichtis, Lojo och Salo. Nylands förbund gav utlåtande om utredningsplanen för banprojektet.