
Uudenmaan liikennejärjestelmän toimivuus on koko maan elinkeinoelämän kannalta ratkaisevan tärkeää. Uudellamaalla sijaitsee merkittäviä satamia, Helsinki–Vantaan kansainvälinen lentoasema ja kolmannes koko maan työpaikoista. Työssäkäyntialue ulottuu yli sadan kilometrin säteelle Helsingistä.
Uudenmaan liikennejärjestelmän kehittämistarpeet liittyvät toisaalta riittävän väyläkapasiteetin ja joukkoliikennepalveluiden järjestämiseen, mutta toisaalta tarpeeseen vähentää merkittävästi liikenteen ympäristöhaittoja. Henkilöliikenteessä etusijalla ovat joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn edistäminen.
Liikennejärjestelmää kehitetään yhteistyössä ja maankäytön tarpeet huomioiden
Uudenmaan liitto määrittelee maakunnan liikennejärjestelmän kehittämistarpeet yhteistyössä kuntien, liikenneviranomaisten sekä muiden liikenteeseen keskeisesti vaikuttavien yhteistyötahojen kanssa.
Tavoitteena on varmistaa liikenteen toimivuus myös tulevaisuudessa. Suunnittelukokonaisuuteen kuuluvat liikkumisympäristö ja eri liikennemuodot:
- kävely ja pyöräily
- joukkoliikenne
- henkilöautoliikenne
- tavaraliikenne.
Yksittäisten hankkeiden sijaan tarkastellaan kokonaisuutta sekä erilaisten toimenpideyhdistelmien vaikutuksia liikkumiseen ja liikenteen kehitykseen. Maakuntakaavat ohjaavat liikenteen ja muun maankäytön ratkaisujen yhteensovittamista.
Tarkoituksena on vähentää liikenteen haittoja ja ylläpitää alueen kilpailukykyä. Henkilöliikenteessä pyritään vähentämään liikkumista ja vaikuttamaan kulkumuodon valintaan niin että kävellen, pyöräillen ja joukkoliikenteellä tehtäviä matkoja suositaan.
Alueellisesta valtakunnalliseen
Vastaamme Länsi- ja Itä-Uudenmaan liikennejärjestelmäsuunnitelmien laadinnasta. Länsi- ja Itä-Uusimaa saivat uudet liikennejärjestelmäsuunnitelmat keväällä 2021.
Helsingin seudulle liikennejärjestelmäsuunnitelman valmistelee Helsingin seudun liikenne (HSL) osana seudun kuntien yhteistä maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) suunnittelua.
Vuonna 2020 julkaistiin Etelä-Suomen liikennestrategia, johon on koottu Uudenmaan, Päijät-Hämeen, Kymenlaakson ja Varsinais-Suomen maakuntien tavoitteet valtakunnalliseen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan.
Ensimmäinen valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma valmistui vuonna 2021.
Hankkeilla ja yhteistyöllä tavoitteet myös toteutuvat
Osallistumme useisiin kansainvälisiin liikenteen suunnittelu- ja kehittämishankkeisiin. Rahoitamme ja käynnistämme myös itse maakunnan ja sen kuntien kannalta tarpeellisia kehittämishankkeita.
Liiton tärkeä tehtävä on edustaa Uudenmaan kuntia valtion vetovastuulla olevissa hankkeissa ja osallistua Uuttamaata koskevaan liikennepoliittiseen keskusteluun.
Uudenmaan liiton liikenneryhmässä kunnat ja liikennealan viranomaiset vaihtavat tietoa liikenteen ajankohtaisista asioista. Kunnilla on paljon paikallista tietoa ja ympäristöviranomaisen asema monissa ympäristöasioissa.
Kuntien ohella tärkeitä yhteistyökumppaneitamme ovat Uudenmaan ELY-keskus(Siirryt toiseen palveluun), Väylävirasto(Siirryt toiseen palveluun), HSL(Siirryt toiseen palveluun) ja ministeriöt.
Aiheeseen liittyvää

Radat ja ratahankkeet
Uudenmaan rataverkostolla on tärkeä merkitys koko maan junaliikenteelle, sillä moni liikenteen solmukohta sijaitsee Uudellamaalla. Esittelemme alueen tärkeimmät ratayhteydet sekä käynnissä olevat ja suunnitellut ratahankkeet.
Lisätietoja liikennejärjestelmästä:

Heini Peltonen
Erityisasiantuntija
heini.peltonen@uudenmaanliitto.fi
Logistiikka ja joukkoliikenne, liikennejärjestelmäsuunnitelmat, Helsingin seudun liikenneasiat

Petri Suominen
Liikennesuunnittelupäällikkö
petri.suominen@uudenmaanliitto.fi
Liikennesuunnittelun johtaminen, liikennejärjestelmätyön ohjaaminen, ylimaakunnalliset liikenneasiat
Ajankohtaista

6.6.2023
Itä- ja Länsi-Uudellamaalla selvitettiin ensi kertaa kestäviä matkaketjuja
Selvitys esittelee Itä- ja Länsi-Uudenmaan tärkeimmät kestävän liikkumisen matkaketjut. Niissä pääasiallinen kulkumuoto on joukkoliikenne tai pyöräily. Tavoitteena on varmistaa kestävän liikkumisen ja liikenneturvallisuuden olosuhteiden parantaminen erityisesti näissä matkaketjuissa.

1.6.2023
Historiallinen Uusimaa-kaava
Kevät toi tullessaan hyviä uutisia. Korkein hallinto-oikeus antoi lopulliset päätöksensä Uusimaa-kaavasta sinetöiden vuosien työn. Päällimmäisin tunne on tyytyväisyys, sillä maakuntakaava on lähes sataprosenttisesti sellainen, kuin valtuusto sen hyväksyi vuonna 2020, kirjoittaa Ilona Mansikka.
Sivu päivitetty viimeksi: 28.2.2023