Artikkeli

Kansanedustajien neuvottelukunta pohti Uudenmaan matkailun tilannetta

Kansanedustajien neuvottelukunnan kokoukseen osallistuneet ryhmäkuvassa.

Helsingin ja Uudenmaan kansanedustajien neuvottelukunta kokoontui 5. kesäkuuta eduskunnassa. Pääaiheena oli Uudenmaan matkailualaan liittyvät kysymykset. Neuvottelukunta päätti myös työohjelmastaan kuluvalle kaudelle. Puheenjohtajana toimi neuvottelukuntaa tällä kaudella vetävä kansanedustaja Atte Kaleva (kok).

Uudenmaan liiton eritysasiantuntija Johannes Herala esitteli kansanedustajille matkailun tilannekuvaa sekä matkailun tulo- ja työllisyysvaikutuksia Uudellamaalla. Herala painotti, että matkailulla on Uudellemaalle merkittävä aluetaloudellinen vaikutus, ja myös kansallinen vaikutus on huomattava. Matkailuala työllistää Uudellamaalla 60 000 henkilöä, eli osuus kaikista työllisistä on kuusi prosenttia.

Työ- ja elinkeinoministeriön johtava asiantuntia Sanna Kyyrä työ- ja elinkeinoministeriöstä esitteli valtion linjauksia ja toimenpiteitä matkailualalla. Hän kertoi, että valtiotasoisen matkailustrategian arviointi valmistuu alkusyksystä.

Helsingin, Porvoon ja Vantaan kaupunkien edustajat pitivät omat kommenttipuheenvuoronsa.

Helsingin kaupungin Nina Vesterinen toi kansanedustajille terveisiä tarpeesta nostaa yritysten kannattavuutta sekä kertoi Visit Finlandin rahoituksen leikkausten vaikutuksista.

Posintra Oy:n Topi Haapanen kertoi viestiä Porvoon kaupungin ja laajemminkin kehyskuntien näkökulmasta. Hän painotti, että kulttuuritarjonta on olennainen osa elämysteollisuudessa, ja samalla muun muassa kesätyöpaikkojen mahdollistaja. Vantaan kaupungin Mari Virtanen kertoi muun muassa Uudenmaan matkailukysynnästä ja lentokentän matkustajamäärien ajankohtaisesta tilanteesta.

Kansanedustajat pitivät matkailuaihetta tärkeänä sekä Helsingin että Uudenmaan näkökulmasta, ja toivoivat että keskustelu aiheesta jatkuu Uudenmaan kuntajohtajien keskuudessa. Puheenjohtaja Atte Kaleva toivoi, että koko Uudenmaan matkailun kirjo nostetaan esiin.

Helsingin ja Uudenmaan kansanedustajat ovat järjestäytyneet neuvottelukunnaksi, johon kuuluu kaikkien puolueiden kansanedustajat. Kuluvalla vuodella neuvottelukunnan puheenjohtajana toimii Atte Kaleva (kok.) ja varapuheenjohtajina Eemeli Peltonen (sd), Teemu Keskisarja (ps)  ja Tiina Elo (vihr.). Uudenmaan liitto toimii neuvottelukunnan sihteeriorganisaatioina

Johanna Juselius

Johtava asiantuntija