Uudenmaan liitto Ajankohtaista Yhteystiedot
Uudenmaan kiertotalouslaakso.

Uudenmaan kiertotalouslaakso – Yhdessä kiertotalouden suunnannäyttäjiksi

Uudenmaan kiertotalouslaakso on kuntien, eri organisaatioiden, yritysten, tutkimuslaitosten ja asiantuntijoiden yhteisö – viemme yhdessä Uuttamaata ja Suomea kohti maailman terävintä kiertotalouden kärkeä.

Kiertotaloudessa materiaaleja hyödynnetään tehokkaasti ja jätteen syntyminen minimoidaan. Myös neitseellisten luonnonvarojen kulutusta pyritään kokonaisuutena vähentämään. Kiertotalouteen kuuluvat myös jakamistalous ja palveluiden kehittäminen. Palveluiden tulisi perustua jakamiseen, vuokraamiseen ja kierrättämiseen.

Kiertotalouslaakso tarjoaa alustan, jossa kehitetään yhdessä kiertotalousratkaisuja, jaetaan parhaita käytäntöjä, verkostoidutaan sekä tuetaan kiertotalousajattelun ja -osaamisen viemistä organisaatioiden omiin prosesseihin sekä pilottien käynnistämiseen. Lisäksi olemme osana kansainvälisiä kiertotalousverkostoja sekä pilottina EU:n aloitteessa. Laakson työskentelyssä voi olla monella tavalla mukana!

Rakennamme resurssiviisasta ja hiilineutraalia kiertotalousyhteisöä Uudellemaalle, koska yhdessä pystymme säilyttämään materiaaleihin ja tuotteisiin sitoutunutta arvoa paremmin ja hyödyntämään niitä kokonaiskestävästi ja taloudellisesti.

Hankkeen lähtölaukaus helmikuussa

Uudenmaan kiertotalouslaakso käynnistyy lanseeraustilaisuudella torstaina 9. helmikuuta klo 9.00–12.00 Helsingissä, Sokos Hotel Triplassa. Tapahtuma on suunnattu kaikille kiertotaloudesta kiinnostuneille kuntien ja muiden organisaatioiden edustajille ja yrityksille Uudenmaan alueella. Voit myös ilmoittautua etäosallistujaksi ja seurata tilaisuutta verkossa.

Aamupäivän aikana esitellään kiertotalouslaakson yhteistyömalli ja tavoitteet sekä rakennetaan yhdessä laakson palvelukonseptia. Mukana on puheenvuoroja kiertotalousosaajilta sekä mahdollisuus ilmoittautua kevään työpajoihin, kysyä rahoituksesta sekä koulutuksista. Lisäksi kuullaan, miten vihreä ja digitaalinen yrittäjyysaluevuosi pohjusti kiertotalouslaakson rakentamista.

Uusimaa EU:n pilottialueena

Uudenmaan kiertotalouslaakso valittiin yhdeksi EU:n Circular Cities and Regions Initiative pilottialueeksi. Pilottialueena uusimaalaiset kiertotaloustoimijat saavat asiantuntijoiden apua suunnitelmien ja niiden toteutumisen arviointiin sekä oleellisten arvoketjujen tunnistamiseen. Toinen suomalainen pilottialue on Pirkanmaa. Lisäksi kumppaneina Suomesta mukana ovat Päijät-Häme ja Jyväskylä. Yhteensä pilotissa on mukana 12 aluetta ja kaupunkia eri puolilta Eurooppaa.

Uudenmaan kiertotalouslaakso rakentuu aluksi neljän keskeisen kiertotalousalan ympärille: ruoka, rakentaminen, muovit ja tekstiilit sekä sähkö- ja elektroniikkalaitteet. Kyseessä on oppiva prosessi, jossa myös uusia teemoja voi nousta keskusteluun.

Kiertotaloudesta tavoitellaan uutta liiketoimintaa ja liikevaihdon kasvua yrityksille sekä kansainvälisen liiketoiminnan ja yhteistyön lisääntymistä aktiivisen tuen avulla. Tärkeä osa tekemistä on kiertotalousyhteistyön ja -osaamisen vahvistaminen ja tehokkaampi hyödyntäminen Uudenmaan yrityksissä, kunnissa ja kaupungeissa.

Uudenmaan liiton ja CLIC Innovationin yhteishanke toteutetaan vuosina 2022–2024. Kokonaisbudjetti on 647 000 euroa, ja hanke saa alueellista kestävän kasvun ja elinvoiman (AKKE) rahoitusta. Hankkeen taustalla on vuonna 2021 valmistunut esiselvitys, jonka toteuttivat Green Net Finland, CLIC Innovation, VTT, HSY ja rahoittajana Uudenmaan liitto.

Tule mukaan tekemään kiertotalouslaaksoa!

Kutsumme kaikki kiertotaloudesta kiinnostuneet mukaan hankeen työpajoihin ja sähköpostilistalle. Listalla jaamme tietoa esimerkiksi teemakohtaisista työpajoista (mm. muovi, sähkö- ja elektroniikka, tekstiili, ruoka ja rakennussektori), muista vaikutusmahdollisuuksista sekä hankkeen etenemisestä ja tuloksista. Kestävä tulevaisuus on yhteinen asia.

> Ilmoita kiinnostuksesi tällä lomakkeella (lomake tulossa)

Sivu päivitetty viimeksi: 25.1.2023