Artikkeli

Kiertotalous kiihtyy kevään aikana – Uudellamaalla on luvassa paljon kiertotaloustapahtumia

Monia vaatetankoja, joissa roikkuu erilaisia paitoja.

Uudellamaalla viedään kiertotaloutta eteenpäin usealla sektorilla ja nyt onkin hyvä hetki kuntien, yritysten, tutkimusorganisaatioiden ja kansalaistoimijoiden hypätä kehitystyöhön mukaan.

Valtakunnallisesti käynnissä on ympäristöministeriön vetämä kiertotalouden green deal -valmistelu, jossa luodaan yhteiset kansalliset tavoitteet, joiden toteuttamiseen tarvitaan kaikkia yhteiskunnan toimijoita. Uudenmaan liitto on tunnistanut jo keinoja, joilla esimerkiksi kunnat voivat lähteä edistämään kiertotaloutta ja näihin tilaisuuksiin kaikki ovat lämpimästi tervetulleita.

Kevään aikana on luvassa myös muita kiinnostavia yleisötapahtumia ja keinoja tutustua kiertotalouteen. Katso Uudenmaan kiertotalouslaakson ja We Make Transition! -hankkeisiin liittyvät tapahtumat alla ja ilmoittaudu mukaan!

Näkyvyyttä suomalaiselle kiertotalousosaamiselle ja -yrityksille

Maailman kiertotalousfoorumi järjestetään tänä vuonna Brysselissä 15.–18.4. Suomi edustaa tapahtumassa edelläkävijän roolissa ja mukana on monia yrityksiä. Kiertotalouden menestystekijät ja julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyö ovat aiheina 17.4. klo 15.45–17.00 Nordic Circular Hotspotin kiihdyttämösessiossa, jota voi seurata myös etänä. Uudenmaan kiertotalouslaakso on koordinoinut Suomen osallistumista kiertotalousfoorumiin.

Miten kunnat voivat edistää rakentamisen kiertotaloutta ja tyhjien tilojen käyttöä?

Perjantaina 17.5. järjestetään kunnille Helsingin keskustassa kaksi tilaisuutta, joissa keskitytään erityisesti tarjoamaan uusia ajatuksia ja ratkaisuja tyhjien tilojen käyttöön sekä maamassojen koordinaatioon ja tilatarpeisiin.

Olemme mukana Uuden ajan rakentamisen festivaalilla Keravalla 26.7.–7.8.

Uuden ajan rakentamisen festivaali on uudenlainen kaupunkitapahtuma, joka esittelee kestävää rakentamista, asumista ja elämäntapaa Keravan kartanon ympäristössä. Tapahtuma tarjoaa puitteet kestävän elämän kokeiluihin antaen ideoita ja ratkaisumalleja tulevaisuuden asumiseen.

Uudenmaan liitto on yhtenä näytteilleasettajista mukana Uuden ajan rakentamisen festivaaleilla koko tapahtuman ajan – tule tervehtimään ja tutustumaan uusimaalaiseen kiertotaloustoimintaan.

Olemme mukana myös festivaalin yhteydessä 2. elokuuta järjestettävässä ammattilaisaamutilaisuudessa, jonka teemana on kestävä maankäyttö.

Tekstiiliteollisuuden uudistuvat liiketoimintamahdollisuudet 6.6.

Kutsumme tekstiilialan toimijoita yhteiseen työpajaan keskustelemaan yhteistyötä ja rooleista niin tekstiilien kierrossa kuin keräys- ja korjauspalveluissa, sekä miettimään yllättäviäkin tekstiilikuitujen käyttökohteita. Ohjelmassa on myös muita teemoja, ohjelma tarkentuu toukokuun alkupuolella. Tilaisuus jatkuu kaikille kiertotaloustoimijoille suunnatulla Afterworkilla (lisätietoja alla).

Kiertotaloustoimijoille suunnattu AfterWork Helsingissä: Yllättäviä yhtälöitä!

Kiertotalouslaakson jo toista kertaa järjestämä AfterWork-tilaisuus kutsuu 6.6. klo 15-17 yhteen kiertotaloudesta kiinnostuneet yritykset, hankkeet, järjestöt, TKI-sektorin edustajat ja kunnat. Tervetuloa virittämään ajatuksia uuteen asentoon, keskustelemaan kiertotalouden mahdollisuuksista sekä verkostoitumaan muiden toimijoiden kanssa rennosti. Tilaisuudessa ravistellaan totuttuja yhteistyökuvioita ja avataan ajatuksia uusille liiketoimintamahdollisuuksille. Lisää tietoa pian kiertotalouslaakson sivuilla.

Elektroniikan uudelleenkäyttö ja kierrätys keskiössä 7.6.

Elektroniikan uudelleenkäyttöä ja kierrätystä edistetään Uudellamaalla keväällä yhteistoiminnassa yhdessä SERKUT-hankkeen kanssa. Järjestämme yhteisen webinaarin 7.6., jossa esittelemme muun muassa VTT:n tuottamaa selvitystä pienelektroniikan materiaalivirroista: missä kunnissa ja missä määrissä ne liikkuvat ja missä piilevät liiketoimintamahdollisuudet? Tervetuloa kuulemaan lisää, ohjelma ja ilmoittautuminen löytyvät pian kiertotalouslaakson sivuilta.

Simo Karetie

Projektipäällikkö