Kestävän kaupunki­kehittämisen EAKR-rahoitus­haku avoinna pää­kaupunki­seudulla

Haku avoinna. Euroopan unionin osarahoittama. Lisäksi EU-lippu ja kuvituksena lomake, jonka päällä on suurennuslasi ja kynä.

Uudenmaan liitto on avannut kestävän kaupunkikehittämisen rahoitushaun pääkaupunkiseudun ekosysteemisopimusta toteuttaville hankkeille. Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) tuki kestävään kaupunkikehittämiseen ohjataan ohjelmakaudella 2021–2027 valtion ja yliopistokaupunkien ekosysteemisopimusten kautta.

Pääkaupunkiseudun haku on avoinna 25.9. asti. Rahoitusta on jaossa 5,34 miljoonaa euroa.

Pääkaupunkiseudun innovaatiotoiminnan ekosysteemisopimuksessa ovat mukana Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupungit. Hankkeilla vahvistetaan kehitys- ja kokeiluympäristöjen verkostoa, innovaatio- ja osaamiskeskittymiä sekä yritysten liiketoimintaa kehittäviä palveluita.

Kehittämishankkeita rahoitetaan ekosysteemisopimuksen teemoista, joita ovat

– Kyseessä on uusi yhteinen kokonaisuus, jolla pyrimme vahvistamaan pääkaupunkiseudun innovaatioekosysteemiä. Hankkeiden tulee olla myös alue- ja rakennepolitiikan ohjelman Uudistuva ja osaava Suomi 2020–2027 mukaisia. Haemme erityisesti sitoutuneita hankekumppaneita, Pekka Enroth Espoon kaupungilta sanoo.

Kaupunkien muodostama johtoryhmä tekee esityksen rahoitettavista hankkeista. Uudenmaan liitto hoitaa rahoittavana viranomaisena hankkeiden juridiset rahoituspäätökset. Uudenmaan liitto myös opastaa hankehallinnossa ja tuen hakemisessa. Hankkeiden sisällöissä neuvovat kaupunkien yhteyshenkilöt.

– Toivon, että hankevalmistelijat ottavat rohkeasti yhteyttä kaupunkien projektipäälliköihin, Fulvio Rizzo Vantaan kaupungilta sanoo.

Turun ja Lahden kaupunkien ekosysteemisopimuksia toteuttavat EAKR-haut olivat avoinna 12.5.–16.6.2022.

Hanna Laaksonen

Erityisasiantuntija

EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelman hankkeiden rahoitus, ekosysteemisopimukset

Rahoitus