Artikkeli

Koheesiopolitiikan suunta sekä ilmastotavoitteet puhuttivat paikallis- ja aluehallinnon edustajia Puolassa

Viisi henkilöä istuu lavalla valmiina paneelikeskusteluun.

Maakuntajohtaja Ossi Savolainen osallistui tiistaina 7.3. paikallis- ja aluepäättäjien European Congress of Local Governments -tapahtumaan Puolan Mikolajkissa. Savolainen puhui yleisistunnossa pidetyssä arvovaltaisessa paneelikeskustelussa, jonka aiheena oli Euroopan koheesiopolitiikka ja alueiden kehityssuunnat. Tapahtumassa kohtaa yli 2 000 osallistujaa eri puolilta Eurooppaa.

Maakuntajohtaja Savolainen kertoi Uusimaa-ohjelmasta, joka tavoittelee ekologisesti kestävää, taloudellisesti vastuullista ja sosiaalisesti oikeudenmukaista metropolimaakuntaa. Hän hahmotteli myös suuntaviivoja tulevalle koheesiopolitiikalle.

Keskustelussa painottui osallistujien huoli siitä, kuinka koheesiopolitiikalla pystytään vastaamaan tämän päivän haasteisiin Euroopassa ja mietittiin suosituksia ohjelmien toimeenpanoon. Puheessaan Savolainen kritisoi Suomen kansallista päätöksentekoa, joka ei riittävästi huomioi Uudenmaan asemaa voimakkaasti kehittyvänä alueena.

Keskustelua käytiin myös siitä, miten Eurooppa pystyy yltämään ilmastotavoitteisiinsa Ukrainan sodan yhä jatkuessa. Uudenmaan asettamat Euroopan kunnianhimoisimmat tavoitteet ilmastokysymyksissä ja se, että alue on hyvässä vauhdissa kohti tavoitteitaan, herättivät osallistujissa arvostusta.

Paneelikeskusteluun osallistui myös Ukrainan parlamentin entinen varapuhemies Dmytro Razumkov. Hän toivoi Euroopan jatkavan maansa tukemista, ja että Ukraina pääsisi pikaisesti mukaan Euroopan unioniin. Muut panelistit olivat Puolasta ja Norjasta.

Palkinto yhteistyön ja innovaatiotoiminnan edistämisestä

Maakuntajohtaja Savolainen sai vastaanottaa tapahtumassa palkinnon merkittävästä työstään eurooppalaisen alueiden välisen yhteistyön ja innovaatiopolitiikan edistämisessä. Palkinnon myönsi tilaisuuden järjestänyt Foundation Institute for Eastern Studies -säätiö.

Ossi Savolainen kädessään kunniakirja ja kukat.

– Omistan tämän upean tunnustuksen uusimaalaisten toimijoiden uraauurtavalle työlle. Aiemminhan Uusimaa on jo rankattu Euroopan toiseksi innovatiivisimmaksi alueeksi, Savolainen muistuttaa. Olen äärimmäisen kiitollinen ja ylpeä palkinnosta.

Tapahtumaan osallistui kunta- ja aluehallinnon poliitikkojen ja viranhaltijoiden lisäksi paljon yritysmaailman edustajia. Ohjelmassa oli erilaisia pienempiä seminaari-istuntoja yli sata, ja aiheina niissä olivat esimerkiksi kaupunkien kilpailukyky, energiakysymykset, matkailu, kulttuuriperintö ja koulutus. Lisäksi turvallisuuspolitiikka ja Ukrainan tilanne olivat vahvasti mukana keskusteluissa.

Tilaisuuden järjestäneen säätiön vastuulla on tämän tapahtuman lisäksi syyskuisin pidettävä, yli 5 000 osallistujaa keräävä Economic Forum.