Maakuntahallituksen päätökset 13.5.: Vihreän siirtymän vaihemaakuntakaavatyö käyntiin

Uudenmaan maakuntahallitus kokoontui maanantaina 13. toukokuuta. Maakuntahallitus päätti käynnistää vihreän siirtymän vaihemaakuntakaavan laadinnan ja viedä asian tiedoksi maakuntavaltuustolle. Valtuusto kokoontuu kesäkuussa.

Helsingin kaupungille annettiin lausunto Viikinrannan–Lahdenväylän osayleiskaavaluonnoksesta. Lisäksi hallitus hyväksyi Uudenmaan ja Saksan Brandenburgin välisen yhteistyöasiakirjan.

Kokousasiat ja linkit esityslistaan

Vihreän siirtymän vaihemaakuntakaavan laadinnan käynnistäminen(Siirryt toiseen palveluun)
Hyväksyttiin päätösesityksen mukaan.

Lausunto Viikinrannan–Lahdenväylän osayleiskaavaluonnoksesta(Siirryt toiseen palveluun)
Maakuntahallituksen jäsen Mervi Syväranta (ps, Espoo) esitti puheenjohtaja Markku Markkulan (kok, Espoo) kannattamana, että lausunnossa ei puolleta nopeusrajoituksen laskua 60 kilometriin tunnissa osuudella Koskelan liittymä – Kivikon liittymä. Äänestyksen jälkeen Syvärannan esitys hyväksyttiin äänin 7–7 puheenjohtajan äänen ratkaistessa.

Uudenmaan ja Brandenburgin välisen yhteistyöasiakirjan hyväksyminen(Siirryt toiseen palveluun)
Hyväksyttiin päätösesityksen mukaan.

Uudenmaan liiton edustajan nimeäminen ESRA-verkostoon(Siirryt toiseen palveluun)
Maakuntajohtaja muutti päätösesityksensä muotoon ”maakuntahallitus päättää Uudenmaan liiton edustajasta ESRA-verkostoon ensimmäisen yleiskokouksen jälkeen ja toteaa, että ensimmäiseen yleiskokoukseen osallistuu maakuntajohtaja”. Hyväksyttiin muutetun päätösesityksen mukaan.

Johtajien antamat lausunnot(Siirryt toiseen palveluun)
Hyväksyttiin päätösesityksen mukaan.

Ylimmän johdon virkasuhteisiin kuuluvien tehtävien hoidon järjestäminen ja maakuntajohtajan varahenkilön nimeäminen kesällä 2024(Siirryt toiseen palveluun)
Hyväksyttiin päätösesityksen mukaan.

Osavuosikatsaus 1/2024(Siirryt toiseen palveluun)
Hyväksyttiin päätösesityksen mukaan.

Maakuntajohtajan ajankohtaiskatsaus(Siirryt toiseen palveluun)
Hyväksyttiin päätösesityksen mukaan.

Aluekehittämisen vastuualueen ajankohtaiskatsaus(Siirryt toiseen palveluun)
Hyväksyttiin päätösesityksen mukaan.

Aluesuunnittelun vastuualueen ajankohtaiskatsaus(Siirryt toiseen palveluun)
Hyväksyttiin päätösesityksen mukaan.

Luottamushenkilöiden matkamääräykset(Siirryt toiseen palveluun)
Hyväksyttiin päätösesityksen mukaan.

Viranhaltijoiden päätökset(Siirryt toiseen palveluun)
Hyväksyttiin päätösesityksen mukaan.

Kokousaikataulu tiedoksi(Siirryt toiseen palveluun)
Ulla Kaukola (sd, Vantaa) esitti, että jatkossa siirryttäisiin lähikokouksiin. Äänestyksen jälkeen päädyttiin jatkamaan nykyistä hybridikäytäntöä äänin 8–5.

Markku Markkula

Maakuntahallituksen puheenjohtaja

Tuija Telén

Maakuntajohtaja

Liiton toiminnan, talouden ja hallinnon johtaminen, asioiden valmistelu maakuntahallituksen päätettäväksi.

Palvelee myös ruotsiksi

Tapaamisvaraukset: assistentti Hanne Koljonen, puh. +358 40 552 3152

Pöytäkirjanpitäjä:

Inka Tikkanen

Hallintojohtaja

Yleis-, talous- ja henkilöstöhallinnon johtaminen, päätöksenteon tuki, Uudenmaan liiton strategia

Palvelee myös ruotsiksi