Maakuntahallituksen päätökset 31.1.: Lausunto Tuusulan osayleiskaavaehdotuksesta

Harmaalla pohjalla oranssi puhekupla, jonka sisällä megafoni.

Uudenmaan maakuntahallitus kokoontui maanantaina 31. tammikuuta etäyhteyksin. Hallitus hyväksyi pienin tarkennuksin lausunnon Tuusulan yleiskaava 2040 -ehdotuksesta. Lausunnot Keskipitkän aikavälin ilmastopolitiikan suunnitelmasta sekä Kirkkonummen Kantvikin osayleiskaavasta päätettiin jättää pöydälle. Nämä käsitellään ylimääräisessä kokouksessa 7. helmikuuta.

Maakuntahallitus kävi myös evästyskeskustelun Uudenmaan aluekehittämiskeskustelun teemoista ja esitettävistä toimenpiteistä. Valtion ja Uudenmaan välinen keskustelu käydään 15. helmikuuta.

Kokouspäätökset ja linkit esityksiin:

Lausunto Keskipitkän aikavälin ilmastopolitiikan suunnitelmasta

Päätettiin yksimielisesti jättää pöydälle. Asia käsitellään maakuntahallituksen ylimääräisessä kokouksessa 7. helmikuuta.

Lausunto Tuusulan yleiskaava 2040 -ehdotuksesta

Maakuntajohtaja teki kokouksessa pieniä tarkennuksia lausuntoon (lihavoidut kohdat lisäyksiä, yliviivatut poistoja), jotka hyväksyttiin yksimielisesti:

Uudenmaan liitto katsoo, että alueiden vaiheistusta tulee tarkistaa niin, että ensimmäisen vaiheen uusien alueiden mahdollistama asukasmäärä olisi lähempänä väestöennusteiden arvioita tulevasta kehityksestä koko kunnan väestökehitys ja voimaan jäävät osayleiskaavat huomioon ottaen, ja jonkin verran suurempi osuus yleiskaavassa osoitetuista uusista asumisen alueista siirrettäisiin 2. vaiheen alueiksi ja reservialueiksi tai niitä ei lainkaan osoitettaisi asumiseen. …

Maakuntakaavassa osoitettu kaupan mitoitus ei kuitenkaan edelleenkään ilmene kaava-asiakirjoista, joten Uudenmaan liitto edellyttää, että kaupan mitoitus tulee lisätä kaava-asiakirjoihin esimerkiksi viittaamalla voimassa olevan maakuntakaavan mitoitukseen.

Lausunto Kirkkonummen Kantvikin osayleiskaavasta; valmisteluvaihe

Johtajien antamat lausunnot

> Linkki esitykseen (Avautuu uuteen ikkunaan, Siirryt toiseen palveluun)

Uudenmaan tavoitteet maakunnan ja valtion välisissä aluekehittämiskeskusteluissa

Maakuntavaltuuston kokouksen 14.12.2021 päätösten täytäntöönpano

Maakunnan yhteistyöryhmän työjärjestyksen vahvistaminen

Ilmoitusasioita

Kokousaikataulu tiedoksi

Lisäys: maakuntahallituksen kokous 7.2.2022.

Puheenjohtaja Markku Markkula, markku.markkula@aalto.fi, puh. 050 464 2455
Pöytäkirjanpitäjä, hallintojohtaja Inka Tikkanen,  inka.tikkanen@uudenmaanliitto.fi, puh. 040 554 5538

Päätöksenteko