Merialueiden suunnittelussa vilkas syksy
Merialuesuunnittelun toinen kierros on alkamassa ja syksyllä käynnistyvät alueelliset vuorovaikutusfoorumit, joiden kantavana teemana on merituulivoiman huomioiminen merialuesuunnittelussa. Suomenlahden alueellinen tilaisuus järjestetään 9. lokakuuta.
Merialueiden käyttö on voimakkaassa muutoksessa
Merialuesuunnitelmien ajantasaisuutta tulee maankäyttö- ja rakennusasetuksen mukaan arvioida vähintään kymmenen vuoden välein. Suunnitelmien tulee myös vastata toimintaympäristön muutoksiin.
Parhaillaan käydään keskusteluja suunnitelman päivitystarpeesta ja -aikataulusta, jotta suunnitelmalla voidaan vastata muuttuneeseen tilannekuvaan Suomen merialueilla ja laajemminkin Itämerellä.
Päivitystarpeeseen vaikuttaa useampi tekijä:
- EU:ssa merialuesuunnittelu nähdään keskeisenä välineenä ohjata merialueiden energian- ja ruoantuotantoa sekä suojelua. Esimerkiksi EU:n vihreän kehityksen ohjelman osana on biodiversiteettistrategia, jonka tavoitteena on suojella 30 % myös merialueista vuoteen 2030 mennessä.
- Venäjän hyökkäyssodan myötä myös uusiutuvan energian tuotantotarve on muuttunut. Energian- ja ruoantuotannon huoltovarmuus ja omavaraisuus ovat merkittävässä roolissa. Samoin merialueiden turvallisuus esimerkiksi meriliikenteen osalta.
Uudenmaan liitto suunnittelee merialueiden kestävää käyttöä yhdessä muiden rannikkomaakuntien kanssa. Ensimmäinen Suomen aluevedet ja talousvyöhykkeen kattava merialuesuunnitelma valmistui vuonna 2020.
Vuorovaikutusfoorumit käynnistyvät syksyllä
Merialuesuunnittelun koordinaatioryhmä ja ympäristöministeriö toteuttavat loka–marraskuussa seitsemän vuorovaikutusfoorumin sarjan, johon kuuluu viisi alueellista tilaisuutta sekä kaksi kansallista foorumia.
Suomenlahden suunnittelualueen tilaisuus järjestetään Kotkassa (Datariina, Heikinkatu 7) ja etänä maanantaina 9.10.2023 klo 9–12. Ilmoittautuminen päättyy viikkoa ennen.
Aamupäivän aikana pureudutaan merituulivoiman ja muun merellisen energiantuotannon kehittämisen tilannekuvaan, tavoitteisiin ja toimenpiteisiin sekä merellisten toimintojen yhteensovittamisen haasteisiin ja mahdollisuuksiin.
Tilaisuus on suunnattu merituulivoiman hankekehittäjille, merellisille sidosryhmille, viranomaisille, alueen järjestöille ja tutkimustahoille. Mukaan mahtuu rajallinen määrä osallistujia. Tarkempi ohjelma lähetetään lähempänä tilaisuutta.
Merialuesuunnittelua taustoittavat useat hankkeet
Ympäristöministeriön saamalla erillisrahoituksella ollaan tarkentamassa merituulivoiman kehittämisedellytyksiä ja kokonaisvaikutuksia useissa hankkeissa vuoden 2023 aikana. Tavoitteena on merituulivoiman hallittu kehityskuva.
Merialuesuunnitteluun linkittyvät myös useat rannikon maakuntien liittojen yhteiset EU-hankkeet, joissa arvioidaan eri maiden suunnitelmien sisältöä ja vaikuttavuutta sekä kootaan tietoa muun muassa Euroopan vihreän kehityksen ohjelman toteuttamiseksi ja ilmastonmuutokseen sopeutumiseksi (mm. MSP GREEN(Avautuu uuteen ikkunaan, Siirryt toiseen palveluun), Baltic Sea2Land(Avautuu uuteen ikkunaan, Siirryt toiseen palveluun), eMSP NBSR(Avautuu uuteen ikkunaan, Siirryt toiseen palveluun)).
Seuraava merialuesuunnittelukierros, MSP 2.0 käynnistyy maakuntien liitoissa syksyllä 2023 EMKVR-ohjelman (Euroopan meri-, kalatalous ja vesiviljelyrahaston) hankerahoituksella.
Suomessa punotaan Meriverkkoa – Oletko jo mukana?
Meriverkko tuo yhteen merialuesuunnittelun sekä meriluonnon ja ennallistamisen toimijat. Ympäristöministeriön kokoama verkosto käynnistyi maailman merien päivänä 8.6.2023. Aloituswebinaari järjestetään maanantaina 2.10.2023 klo 10–11.30.
Yhteistyöverkoston taustalla on LIFE IP Biodiversea(Avautuu uuteen ikkunaan, Siirryt toiseen palveluun) -hanke, joka on Suomen suurin Itämeren monimuotoisuuden suojeluun ja meriluonnonvarojen kestävään käyttöön keskittyvä yhteistyöhanke.
Lisätietoja:
Kaarina Rautio
Suunnittelupäällikkö
kaarina.rautio@uudenmaanliitto.fi
Yhdyskuntatekninen huolto ja merialuesuunnittelu
Suvi Silvennoinen
Erityisasiantuntija
suvi.silvennoinen@uudenmaanliitto.fi
Uusimaa-kaava 2050, maakuntakaavojen osallisuus, vuorovaikutus ja viestintä, merialuesuunnittelu. Kaavoituksen aluevastuu: Hanko, Inkoo, Karkkila, Kirkkonummi, Lohja, Nurmijärvi, Raasepori, Siuntio, Vihti
Tutustu myös näihin
29.10.2024
Uusi liikenteen EU-asetus avaa mahdollisuuksia Uudellemaalle
Kesällä 2024 voimaan tullut TEN-T-asetus vauhdittaa saumatonta ja kestävää liikkumista Euroopassa. Uudellemaalle asetus tuo muun muassa yhden uuden liikennekäytävän sekä kiinteän yhteyden Helsingin ja Tallinnan välille uutena mahdollisena selvityskohteena.
25.10.2024
Länsi- ja Itä-Uudenmaan liikenteen seuranta paljastaa tärkeitä trendejä
Korona-aika vähensi henkilöautoilua merkittävästi Länsi- ja Itä-Uudenmaalla, mutta nyt tilanne on palautunut lähes ennalleen. Rantaradalla henkilöliikenteen määrä on noussut jopa korkeammalle tasolle kuin ennen vuotta 2020. Uudenmaan liikenne sähköistyy nyt vauhdilla: viime vuonna jo joka kolmas uusi auto oli sähköauto.