Uudenmaan liitto Ajankohtaista Yhteystiedot

Miten käy maahanmuuton tulevina vuosina?

Ulla-Mari Karhu

Uusimaa tarvitsee kymmeniätuhansia osaajia ja tekijöitä, jotta alueen elinvoimaisuus on mahdollista säilyttää. Tämän olemme Uudenmaan liitossa todenneet lukuisia kertoja, kuten maakunnan kehittämistä ohjaavassa Uusimaa-ohjelmassa. Viimeisimpänä painotimme maahanmuuton tärkeyttä hallitusohjelmatavoitteissamme.

Olemme yksimielisiä siitä, että meidän pitää houkutella tutkimuksen, kehityksen ja innovaatiotoiminnan huippuosaajia sekä kansainvälisiä yrityksiä sijoittumaan Suomeen. Parhaiden osaajien avulla Suomi voi kehittyä maailman johtavaksi maaksi esimerkiksi kiertotalouden ja ilmastokysymysten ratkaisijana.

Huippuosaajia tarvitaan, mutta entistä selvempää on, että tarvitsemme myös tekijöitä: hoitajia, myyjiä, siivoojia, kuljettajia, kokkeja, rakennusmiehiä… Nämä ihmiset tulevat pitämään huolta Uudenmaan hyvinvoinnista ja kilpailukyvystä.

Osaajat ja tekijät eivät toivottavasti jää rajan taakse

Paljon on jo tehty maahanmuuttajien houkuttelemiseksi. Kotoutumisen onnistumisen, kielen oppimisen ja prosessien joustavoittamisen eteen on tehty työtä. Suomen maine maailman onnellisimpana maana on kiirinyt kauas. Hyvä maine osin kompensoi Suomen puutteita, kuten vaikeaa kieltä ja ankaraa talvea.

Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelma onkin tässä tilanteessa suuri kysymysmerkki. Miten käy maahanmuuton? Hallitusohjelma sisältää tulkinnanvaraisia kohtia, jotka vasta toteutuessaan näyttävät vaikutuksen maahanmuuton todellisuuteen. Huolestuttavina yksityiskohtina ovat nousseet esiin muun muassa maahanmuuttajille asetettavat tulorajat, kiristyvät maasta poistumissäännöt ja tiukentuvat perheenyhdistymisen säännöt.

Suomi kilpailee kansainvälisistä osaajista ja tekijöistä yhdessä muiden länsimaiden kanssa. Onnellisin maa tarvitsee tekijänsä. Toivottavasti he eivät jää rajan taa. Seuraamme uudistusten vaikutuksia. Toivottavaa on, että Orpon hallitus voi arvioida ja tarkentaa tekemiään kirjauksia niin, että Suomen kilpailukyky ja hyvinvointi eivät vaarannu.

Ulla-Mari Karhu

Kirjoittaja työskentelee Uudenmaan liitossa suunnittelupäällikkönä hyvinvointiin liittyvän aluekehittämisen parissa. Kirjallisuus, tanssi ja kansalaisyhteiskunnan vahvistaminen ovat lähellä hänen sydäntään.

puh. 044 353 3017, ulla-mari.karhu@uudenmaanliitto.fi