Artikkeli

Muotoilija Mari Savio toivoo ihmisten villiintyvän Uusimaa-päivästä

Uusimaa-päivä on uusi keväinen juhlapäivä kaikille uusimaalaisille. Muotoilija Mari Savio kertoo, miten idea juhlapäivästä muovautui ja miten hän aikoo itse juhlia 21. toukokuuta.

Noin vuosi sitten Uudenmaan liiton tuoreella kulttuuriasiantuntijalla Katriina Rosavaaralla pyöri mielessä idea uusimaalaisia yhdistävästä tapahtumasta. Pian ajatusleikkiin tuli mukaan Mari.

− Uutta juhlapäivää oli superkiva lähteä tekemään. Nautin, kun saan luoda yhteistä tekemistä ihmisille. Tilanne maailmalla on sellainen, että tarvitsemme nyt paljon positiivisuutta ympärillemme, Mari sanoo.

Näihin ajatuksiin kiteytyy myös Uusimaa-päivän idea: Luoda kohtaamisia ja tuoda iloa elämään.

Tavoitteena on ollut muotoilla mukava juhlapäivä, jonka vietto jatkuu myös tulevina vuosina.

Yhteisölliset projektit ovat Marille entuudestaan tuttuja. Lapinjärvellä asuessaan hän teki paljon kyläläisiä yhdistäviä projekteja, joista esimerkiksi Koko kylän työhuone palkittiin Uusimaa-palkinnolla. Maakunta on tullut tutuksi muun muassa Uudenmaan läänintaiteilijana.

− Minusta on tärkeää, että ihmiset tekevät yhdessä asioita ja juhliminen on hyvä keino siihen. Toivon, että Uusimaa-päivän kautta Uudellemaalle syntyy oma me-henki. Lopputulos riippuu tietysti meistä jokaisesta.

Neljä erilaista konseptia ja yhteinen kevätjuhla

Mari on koulutukseltaan muotoilija, ja Uusimaa-päivää lähdettiin tekemään osallistavan muotoilun keinoin.

− Halusimme ottaa uusimaalaiset mukaan suunnitteluun. Kysyimme, mitä ihmiset haluaisivat tehdä yhdessä, ja mietimme myös mitä omaa voisimme keksiä eri ikäisille.

Marin avustuksella syntyi neljä erilaista konseptia sekä idea yhteisestä kevätjuhlasta.

Lasten kevätretkillä bongataan Uudenmaan nimikkokukkia ja kevään merkkejä. Päiväkodit voivat tulostaa verkkosivuilta pienille retkeilijöille mukaan omat BongausBingot.

− Retkiä tehdään nytkin, mutta esimerkiksi valkovuokkojen bongaus voi olla uusi hauska juttu. Keväiseen tunnelmaan voi virittäytyä jo askartelemalla valkovuokkokoristeita, Mari innostaa.

Aikuisten kevätkahveilla juodaan porukalla kahvit kevään ja juhlapäivän kunniaksi. Yhteisen kahvihetken voi toteuttaa esimerkiksi työpaikalla, kotona tai palvelukodissa. Juttuaiheita tai vaikka visan voi kehitellä verkkosivuilta löytyvästä Uusimaa-infosta.

− Ajastus lähti siitä, mitä suomalaiset tekevät luonnostaan ja matalalla kynnyksellä: Juovat tietysti kahvia!

Uusimaa-päivän visuaalinen ilme on leikkisä.

Somen valokuvahaaste innostaa nuoria ja muita valokuvaamaan Uuttamaata. Haasteeseen houkutellaan mukaan erityisesti yläkouluja ja toisen asteen oppilaitoksia. Osa kuvista pääsee esille Uusimaa-päivän yhteisessä kevätjuhlassa.

− Koululaisille kuvaaminen on luonteva tapa havainnoida ympäristöä. Haluamme tietää, mitä kiinnostavaa eri puolilta Uuttamaata löytyy ja millainen Uusimaa on erityisesti nuorten silmin, kertoo Mari.

Kirjastot kutsuvat Uusimaa-päivänä tutustumaan Uuteenmaahan kirjallisuuden ja kulttuurin kautta.

− Kannustamme kirjastoja rakentamaan Uusimaa-pöytiä ja tutustuttamaan kuntalaisia paikallisiin tekijöihin. Etenkin pienissä kunnissa kirjastot ovat tärkeitä kohtaamispaikkoja kaikenikäisille.

Uusimaa-päivä huipentuu yhteiseen kevätjuhlaan 21.5. kello 19–20. Tarjolla on jännittävä kattaus uusimaalaista musiikkia ja kulttuuria. Juhlalähetys kuvataan tänä vuonna Lohjalta.

− Huippua on, että kevätjuhlaa voi seurata suorana eri puolilla Uuttamaata Yle Areenasta, vinkkaa Mari.

Helppoa ja hauskaa

Uusimaa-päivän konseptit on suunniteltu helpoiksi toteuttaa. Marin mukaan liian monimutkaiset jutut karsivat osallistujia.

− Siivouspäivä-tapahtuman suunnittelua tehdessäni huomasin, että ihmiset lähtevät mielellään mukaan, jos konsepti on tarpeeksi helppo. Siksi teimme Uusimaa-päivälle valmiit materiaalit ja annamme ihmisille vapaat kädet hyödyntää niitä.

− Haaveilen, että Uusimaa-päivästä syntyy uusi perinne, jolloin ihmiset juhlistavat yhdessä kevättä. Toivon myös ihmisten villiintyvän ja koristelevan ikkunat täyteen valkovuokkokoristeita, sanoo Mari virnistäen.

Katriina Rosavaara ja Mari Savio ideoimassa Uusimaa-päivää.

Uusimaa-päivänä Mari aikoo selailla somea ja katsoa mitä kaikkea löytyy häsällä #uusimaapäivä.

− Etsin lähimmän kahviporukan ja teen kierroksen Uusimaa-päivän kekkereille. Aion myös kutsua kavereita kylään ja tarjota heille Mansikka-kakkua ja kahvia.

Uusimaa-päivä kutsuu nauttimaan kulttuurista, kohtaamisista ja lähiluonnosta yhdessä. Keväistä juhlapäivää vietetään Uudenmaan kunnissa ensimmäistä kertaa tiistaina 21.5.2024.

Mari Savio

Muotoilija