Oppia verkostotyöstä ja käytäntöjä osaamisen jakamiseen

seminaaarin osallistujia

Maakuntien liittojen työntekijöitä eri puolilta Suomea kokoontui 28.4. Tampereelle ja etäyhteyksien äärelle Maakuntien liitot yhdessä oppien ja kehittyen -hankkeen seminaariin, jossa perehdyttiin verkostotyöhön ja osaamisen jakamiseen sekä saatiin vinkkejä kuormituksen vähentämiseen aivotyössä.

Toimivat verkostot edellyttävät luottamusta

Verkostotyön asiantuntija ja kehittäjä Timo Järvensivu kertoi seminaarissa, että verkostojen perusteena on luottamus ja vastavuoroisuus.

– Korona-ajan etäyhteydet ovat vaikeuttaneet verkostojen rakentamista, sillä luottamus perustuu tuntemiseen ja etäyhteydellä on vaikeampi oppia tuntemaan toisia kuin lähikontaktissa, Järvensivu totesi.

Hänen mukaansa luottamusta voidaan rakentaa myös määrittelemällä verkoston tavoitteet yhdessä, mikä sitouttaa ihmisiä tavoitteisiin paremmin kuin ennalta määritellyt tavoitteet.

Seminaari tarjosi myös kokemuksia onnistuneesta verkostotyöstä. Irina Kujanpää XAMK-ammattikorkeakoulusta ja Esa Högblom Varsinais-Suomen liitosta kertoivat alueiden kokemuksia Sitran Osaamisen aika -projektista. Esityksissä kuultiin konkreettisia esimerkkejä sidosryhmien kanssa käytännössä tehdystä verkostotyöstä, jossa on uudistettu ja kehitetty osaamista eri alueilla.

Toisilta oppiminen tehokas tapa oppia – myös kouluttajalle

Muutosviestinnän ja muutoksen johtamisen asiantuntija Sini Vikkula kertoi yleisölle mentoroinnista ja osaamisen jakamisesta. Hänen mukaansa uuden oppimisessa olisi hyvä hyödyntää erilaisia epämuodollisia oppimistapoja ja toisilta oppimista.

– Toisten kouluttaminen on kaikkein tehokkain tapa oppia, koska asian joutuu miettimään tarkkaan voidakseen välittää sen toiselle, Vikkula totesi.

Vikkula korosti myös palautteen merkitystä.

– Palaute on aliarvostettu ja liian vähän käytetty oppimisen muoto, Vikkula totesi. – Palautteen antaminen ei kuitenkaan pelkästään riitä, vaan on tärkeää, että palautetta myös käsitellään. Näin voidaan oppia virheistä.

Mentorointi on menetelmä, jossa tietoa ja osaamista siirretään kokeneemmalta kokemattomammalle. Mentoroinnissa Vikkulan mukaan on tärkeää olla aidosti läsnä omana itsenään.

– Mentorointi on henkilökohtaista ja vuorovaikutteista, joten pyrkimys vain oman parhaan puolensa näyttämiseen ei johda hyvään lopputulokseen, Vikkula kertoi.

Seminaarissa pitivät puheenvuoron myös Eeva Oinonen Uudenmaan liitosta ja Aleksi Partanen Kuntaliitosta, jotka puhuivat aivotyön ja informaatioähkyn haasteista ja toivat esiin konkreettisia esimerkkejä kuormituksen vähentämiseen.

Maakuntien liitot yhdessä oppien ja kehittyen -hanke on maakuntien liittojen yhteinen hanke. Hankkeessa pyritään rakentamaan yhteistyötä maakuntien liittojen välille ja jakamaan osaamista työntekijöiden kesken. Hankkeesta on tarkoitus jäädä uusia käytäntöjä ja toimintatapoja pysyvään käyttöön. Tavoitteena on tehdä liitoista entistä ketterämmin toimivia, muuttuvaa toimintaympäristöä ennakoivia ja muutoksiin nopeasti reagoivia. Hankkeen etenemistä voi seurata Uudenmaan liiton verkkosivuilla sijaitsevalla hankkeen sivulla sekä hankkeen Twitter-tilillä(Siirryt toiseen palveluun).

Rosa Tuomi

Erityisasiantuntija