Uudenmaan liitto Ajankohtaista Yhteystiedot
Uutinen

Positiivista nostetta matkailussa – Koronasta huolimatta talous- ja työllisyysvaikutukset edelleen merkittävät Uudellamaalla

Puissa ruska, maassa paljon keltaisia lehtiä. Edessä vihreä puistonpenkki ja taaempana ihmisiä nojailemassa aitaan.

Koronakriisistä huolimatta matkailun aluetaloudellinen merkittävyys säilyi Uudellamaalla vahvana vuonna 2021. Tämä selviää TAK Researchin tekemästä selvityksestä.

Viime vuonna matkailijoiden kulutus sai maakunnassa aikaan 3,6 miljardin euron tulovaikutuksen ja lähes 15 000 henkilötyövuoden työllisyysvaikutuksen. Koronan isku matkailuklusteriin oli kuitenkin valtava, sillä matkailun tulovaikutus romahti yli 5,2 miljardia euroa epidemiaa edeltävästä ajasta.

Koronan aikainen matkailun vähentyminen vaikutti moniin toimialoihin

Matkailu ja siihen kytkeytyvät toimialat ovat merkittäviä työllistäjiä Uudellamaalla. Matkailualoilla tehdään paljon kausiluonteista osa-aikatyötä, minkä myötä alan parissa työskenteli Uudellamaalla ennen koronaa lähes 60 000 henkilöä. Viime vuonna määrä tipahti noin 40 000 työlliseen.

Ennen koronaa matkailijoita saapui maakuntaan vuosittain noin 4 miljoonaa. Matkailijoiden yöpymisiä kirjattiin puolestaan yli 7 miljoonaa. Suomen ulkomaisesta matkailusta noin puolet kohdistui Uudellemaalle.

Koronan myötä ulkomainen matkailu Uudellemaalle supistui lähes 80 prosenttia ja alan työttömyys kasvoi selvästi nopeammin kuin muualla maassa. Matkailualan työttömyys on edelleen keskittynyt voimakkaasti Uudellemaalle. Matkailun vähenemisellä on ollut myös laajat välilliset vaikutukset useiden muiden toimialojen työllisyyteen ja liikevaihdon kehitykseen.

– Koronaviruspandemia ja siitä aiheutuneet rajoitukset vaikuttivat voimakkaasti erityisesti Uudellamaalla. Kansainvälinen matkailu väheni minimiin ja lopulta käytännössä loppui kokonaan. Kotimaan ja vapaa-ajan matkailu suuntautui pois kaupunkiseuduilta, taustoittaa Uudenmaan liiton matkailun erityisasiantuntija Tarja Koistinen.

Uudenmaan matkailu on merkittävää aluetaloudelle – Pikainen toipuminen suotavaa

Koronatilanteen parantumisen seurauksena matkailualojen tilanne on kuitenkin hieman helpottanut vuoden 2022 aikana. Kansainvälisen matkailukysynnän elpyminen sekä erilaisten tapahtumien ja messujen järjestämismahdollisuudet ovat olleet osaltaan parantamassa tulevaisuuden näkymiä. Aluetaloudellisen merkittävyytensä vuoksi matkailualan pikainen toipuminen onkin suotavaa koko Uudenmaan näkökulmasta.

– Koronaviruspandemian myötä matkailu ja vierailijoiden tarpeet ovat myös muuttuneet. Lähialue-, luonto- ja kotimaan matkailu on edelleen suosiossa. Kaupunkiseudutkin kiinnostavat jälleen. Kansainvälisiä matkailijoita Uusimaa houkuttelee monipuolisella matkailu-, luonto-, kulttuuri- ja tapahtumatarjonnalla, Koistinen toteaa.

Uudenmaan matkailutulo ja -työllisyys vuonna 2021

Uudenmaan liitto ja 13 kuntaa ovat teettäneet selvityksen matkailun aluetaloudellisista vaikutuksia maakunnassa ja Uudenmaan kunnissa. Tietoa on saatavilla esimerkiksi välittömästä matkailutulosta, palkka- ja verotuloista sekä matkailun parissa tehdyistä henkilötyövuosista. Selvityksen on tehnyt TAK Research.

Yhteistutkimukseen osallistuivat Uudenmaan liiton lisäksi seuraavat kunnat: Askola, Espoo, Hanko, Helsinki, Hyvinkää, Järvenpää, Lohja, Mäntsälä, Porvoo, Pukkila, Raasepori, Sipoo ja Tuusula. Alla olevista raporteista löydät tarkemmat kuvaukset selvityksessä käytetyistä aineistoista ja tutkimusmenetelmistä.

Tutustu myös

Lisätietoja:

Tarja Koistinen

Erityisasiantuntija

+358 44 352 2070

Matkailu- ja saaristoasiat, maakunnan matkailutoimijoiden yhteistyö, matkailun verkostoyhteistyö

Palvelee myös ruotsiksi

Johannes Herala

Erityisasiantuntija

+358 44 365 1988

Uudenmaan alueellinen kehitys, kunta- ja aluetalous, toimintaympäristön analyysit, erillisselvitykset

Avainsanat: