Skenaariotyössä hahmotetaan vaihtoehtoisia tulevaisuuksia – Kerro, mitkä asiat vaikuttavat tulevaisuuteen Uudellamaalla

Uudenmaan ja Pohjois-Pohjanmaan liitot ovat aloittaneet yhteisen skenaariotyön, jonka tarkoituksena on hahmottaa maakuntien vaihtoehtoisia tulevaisuuksia vuoteen 2050 asti. Skenaariotyö auttaa varautumaan epävarmoihin tulevaisuuksiin ja vaikuttamaan niihin.

Skenaariotyössä tunnistetaan keskeisiä muutosvoimia ja niiden merkityksiä Uudenmaan ja Pohjois-Pohjanmaan tulevaisuuksille. Työssä rakennetaan erilaisia kehityskulkuja ja huomioidaan megatrendien lisäksi myös niin sanotut heikot signaalit ja epävarmuustekijät.

– Skenaariotyö herkistää ymmärtämään muuttuvaa maailmaa ja hallitsemaan nykyisyyttä, sanoo erityisasiantuntija Rosa Tuomi Uudenmaan liitosta.

Kahden maakunnan yhteinen skenaariotyö on uusi työtapa

Kummassakin isossa, kasvavassa ja kehittyvässä maakunnassa on vahvaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa. Alueiden yhteiset piirteet ja erot rikastuttavat keskustelua ja mahdollistavat uusia näkökulmia.

– Maakunnat voivat löytää toistensa tulevaisuuksista jotain mitä alueella ei itse nähdä, toteaa Mikko Väisänen, joka työskentelee tutkimus- ja kehittämispäällikkönä Pohjois-Pohjanmaan liitossa.

– Maakuntien yhteistyöllä halusimme yhdistää voimia ja kokeilla uutta tapaa tehdä skenaarioita. Voimme varmasti oppia toisiltamme ja saada uusia ajatuksia tulevaisuustyöhömme, Uudenmaan liiton Tuomi kertoo.

Skenaariotyö tarjoaa syötteitä maakuntaohjelmaan

Työn tulokset tarjoavat syötteitä tulevan maakuntaohjelman pohjaksi. Uutta maakuntaohjelmaa valmistellaan vuoden 2025 aikana. Yhteinen skenaariotyö valmistuu maaliskuussa 2025.

Vastaa kyselyyn ja kerro näkemyksistäsi tulevaisuuteen vaikuttavista tekijöistä

Miten Uudenmaan ulkoinen toimintaympäristö voi kehittyä vuoteen 2050 mennessä? Mitkä ovat Uudenmaan tulevaisuuden kannalta keskeisimmät kohtalonkysymykset? Osana skenaariotyötä toteutetaan kysely, jossa halutaan kuulla uusimaalaisten näkemyksiä tulevaisuudesta.

Kysely koostuu kysymyksistä, jotka liittyvät Uudenmaan toimintaympäristön tulevaisuuteen. Kysely on avoin kaikille Uudenmaan tulevaisuudesta kiinnostuneille.

Rosa Tuomi

Erityisasiantuntija